دادگاه عالی فرانسه حکم استرداد آشپز و قاتل مافیایی را به ایتالیا لغو کرد

ادگاردو گرکو
ادگاردو گرکو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاه عالی فرانسه روز سه‌شنبه تصمیم دادگاه بدوی مبنی بر استرداد ادگاردو گرکو، قاتل مافیایی و سرآشپز ایتالیایی مبنی بر استرداد او به این کشور را لغو کرد.

آگهی

ادگاردو گرکو در سال ۲۰۰۶ به دلیل ارتکاب قتل در ایتالیا به حبس ابد محکوم شده بود. او بین ماه‌های ژوئن تا نوامبر سال ۲۰۲۱ صاحب و مدیر یک رستوران ایتالیایی در مرکز شهر سن-اتین در فرانسه بود.

ادگاردو گرکو که طی ۱۶ سال متواری بود در فوریه ۲۰۲۳ در شهر سن‌-اتین فرانسه دستگیر شد. به گفته اینترپل بازداشت این فرد به کمک اطلاعات دریافتی از اهالی کالابریا در جنوب ایتالیا صورت گرفت. فرانسه و ایتالیا برای دستگیری ادگاردو گرکو از طریق طرح موسوم به «آی کن» با یکدیگر مبادله اطلاعات انجام دادند. 

قرار بود این فرد طبق حکم دادگاه لیون به ایتالیا مسترد شود اما این تصمیم با تجدید نظر دادگاه عالی فرانسه به حالت تعلیق در آمد. این نهاد قضایی فرانسه اعلام کرده بر اساس نقص رویه‌ای که در دادگاه استیناف لیون صورت گرفته، تاکید کرده که پرونده استرداد گرکو باید دوباره در فرانسه مورد بررسی قرار گیرد. 

گرکو ۶۳ ساله که در ایتالیا تحت تعقیب است به دلیل ضرب و شتم دو رقیب مافیایی تا سر حد مرگ در سال ۱۹۹۱ در یک ماهی فروش کالابریایی به حبس ابد محکوم شده است. گرکو که مظنون به عضویت به سازمان بدنام «ندرانگتا»، یک سازمان قدرتمند مافیایی مستقر در کالابریا، در جنوب ایتالیا است، پس از صدور حکم در سال ۲۰۰۶ از کشور گریخت.

او در این مدت در فرانسه زندگی می‌کرده و در شهر سن اتین در یک رستوران ایتالیایی به عنوان سرآشپز فعالیت می‌کرده است. او که با هویت جدیدی به نام پائولو دیمیتریو فعالیت می‌کرد آنقدر به هویت جدید خود اطمینان داشت که در ژوئيه ۲۰۲۱ با یک روزنامه فرانسوی در خصوص دستور پخت پیتزای خود مصاحبه کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از تایید هویت وی توسط تیم های نظارتی پلیس فرانسه، وی دستگیر شد و به دنبال آن ایتالیا درخواست استرداد وی را ارائه کرده بود. با حکم جدید، مشخص نیست پرونده او چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد و دست‌کم فعلا روند استرداد او به ایتالیا به تعویق افتاده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«من یهود ستیزم»؛ دختر دو سیاستمدار چپگرای فرانسوی به ظن «ترویج تروریسم» بازداشت شد

خواهر رهبر مافیای ایتالیا به ظن کمک به برادرش دستگیر شد

محاکمه تاریخی مخوف‌ترین مافیای ایتالیا؛ درباره گروه بین‌المللی اِندرانگِتا چه می‌دانیم؟