چرا کشاورزان آلمانی دست به اعتراضات گسترده زده‌اند؟

Germany Farmers Protest
Germany Farmers Protest Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ده‌ها هزار کشاورز آلمانی روز دوشنبه با تراکتور وارد شهر برلین، پایتخت آلمان شدند تا در اوج تظاهرات یک هفته‌ای خود علیه طرح لغو معافیت‌های مالیاتی گازوئیل، نارضایتی خود را در این اقدام نمایشی به نمایندگان بوندستاگ، پارلمان فدرال آلمان نشان دهند.

آگهی

هفته گذشته نیز کشاورزان معترض، ورودی بزرگراه‌ها را بستند و ترافیک سنگینی را در جاده‌های آلمان بوجود آوردند تا دولت اولاف شولتز، صدراعظم آلمان را مجبور به کنار گذاشتن کامل این طرح کند.

آنها از امتیازاتی که دولت تا کنون داده راضی نیستند. پیش از این در ۴ ژانویه دولت اعلام کرده بود که در طرح اولیه خود در این موضوع بازنگری کرده و به این ترتیب معافیت‌های مالیاتی مربوطه برای وسایل نقلیه کشاورزی حفظ خواهد شد، کمک‌های یارانه‌ای به کشاورزان تضمین خواهد شد و حذف معافیت مالیاتی دیزل نیز بصورت تدریجی طی سه سال به اجرا گذاشته خواهد شد.

با این وجود فیلیپ اسوالد، کشاورز ۲۴ ساله به یورونیوز می‌گوید که کشاورزان ترجیح می‌دهند به یارانه‌ها اتکا نکنند. او تاکید کرد که اجرای طرح دولت، بسیاری را مجبور به ترک فعالیت‌هایشان می‌کند و در نتیجه آلمان به واردات بیشتر وابسته خواهد شد.

اولاف شولتس نیز روز شنبه در یک پیام ویدئویی گفت که «ما استدلال‌های کشاورزان را گوش می‌دهیم» و تاکید کرد که دولت «یک طرح مسالمت‌آمیز خوب» ارائه کرده است.

وی همچنین گفت که مقامات در این باره که «چه کارهای دیگری می‌توانند انجام دهند تا کشاورزی آینده خوبی داشته باشد» همچنان در حال بحث هستند.

رهبران گروه‌های پارلمانی احزاب حاضر در دولت نیز قصد دارند با نمایندگان کشاورزان دیدار کنند؛ اگرچه با توجه به سخنانشان احتمال لغو این طرح بسیار کم است.

مارتین هافستتر، کارشناس سیاسی در سازمان «صلح سبز» به این موضوع اشاره دارد که ۵۰ درصد درآمد کشاورزان آلمانی از یارانه‌های کشاورزی تامین می‌شود.

او به یورونیوز گفت: «واضح است که کشاورزی ما باید با آب و هوا سازگارتر باشد و به تغییرات آب و هوایی پاسخ دهد. به همین دلیل نیز پرداخت بلندمدت یارانه‌ها به کشاورزان معنایی ندارد.»

او معتقد نیست اگر یارانه‌ها کاهش یابد، همه یا بسیاری از مزارع به طور ناگهانی تولید خود را متوقف کنند؛ با این وجود می‌پذیرد که این کار باعث توسعه فعالیت‌های بازارهای منطقه‌ای اروپا خواهد شد.

طرح کاهش معافیت‌های مالیاتی با هدف پر کردن یک حفره بزرگ در بودجه ۲۰۲۴ میلادی ارائه شده است.

اعتراضات کشاورزان، در زمان نارضایتی عمیق عمومی از دولت شولتس برگزار می‌شود که به دلیل نزاع‌های عمومی مکرر و کشمکش‌های طولانی بر سر تصمیماتی که بعضاً اطلاع‌رسانی ضعیفی درباره آنها می‌شود، بدنام شده است.

شولتس نگرانی‌هایی را که فراتر از یارانه‌های کشاورزی است، تایید کرد و از اینکه بحران‌ها، درگیری‌ها و نگرانی‌ها در مورد آینده باعث ناراحتی مردم شده، ابراز تاسف کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشاورزان خشمگین و ناراضی اروپایی به بروکسل رسیدند

هزاران کشاورز فرانسوی با مسدود کردن بزرگراه‌های کلیدی پاریس را محاصره کردند

اکتشافات میکروبی اخیر چگونه دید ما را نسبت به حیات روی زمین تغییر داده است؟