آیا ۲۰۲۴ بزرگترین سال اعتصاب‌ها در آلمان خواهد بود؟

EURONEWS
EURONEWS Copyright اعتصاب در آلمان
Copyright اعتصاب در آلمان
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ایستگاه‌های قطار در آلمان پس از اعلام اعتصاب سه روزه اتحادیه رانندگان قطار به دلیل شرایط بد کاری و دستمزد پایین، به طرز چشمگیری خالی مانده‌اند. رانندگان قطار خواستار افزایش حقوق و کاهش ساعات کاری‌شان به ۳۵ ساعت در هفته هستند.

آگهی

۸۰ درصد قطارها در ‌آلمان از روز چهارشنبه تا جمعه در اعتصاب هستند. رانندگان قطار خواهان شرایط کاری بهتری هستندد. خواسته‌ آنها شامل کاهش ساعات کاری از ۳۸ به ۳۵ ساعت در هفته و البته بدون کاهش حقوق است.

وقتی وارد ایستگاه‌های راه آهن آلمان می‌شوید اغلب پیام‌هایی به زبان آلمانی و انگلیسی نوشته شده که به مسافران اعلام می‌کند: «اعتصاب در جریان است، هیچ قطاری در این ایستگاه وجود ندارد، لطفا از حمل و نقل جایگزین استفاده کنید.»

آنها که در جریان اعتصاب‌ها نبوده‌اند، چمدان به دست در ایستگاه‌ها سرگردانند و به دنبال راهی برای ادامه مسیر. 

«باید تا دیر نشده فکری به حال دویچه‌بان کنیم»

رنه بسلت، رئیس بخش سفرهای طولانی‌مدت دویچه‌بان [شرکت ملی راه آهن آلمان] به یورونیوز می‌گوید: «ما باید این حرفه را جذاب‌تر کنیم تا مردم به ما مراجعه کرده و همچنان مشتری ما باقی بمانند. بسیاری از نیروها در حال ترک کار هستند به همین دلیل لازم است برای بهبود وضعیت برنامه‌ای داشته باشیم. هیات مدیره در این زمینه هیچ نظری ندارد و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.»

در شرایطی که تاخیر قطارها در آلمان در بالاترین حد خود است، هم رانندگان و هم مسافران قطار از طرح اعطای ۵ میلیون یورو پاداش به اعضای هیات مدیره دویچه‌بان در سال ۲۰۲۲ گله دارند. بر اساس آمار ۳۵ درصد از قطارهای آلمان در سال ۲۰۲۳ تاخیر داشتند. 

بر اساس آمار ۳۵ درصد از قطارهای آلمان در سال ۲۰۲۳ تاخیر داشتند
بر اساس آمار ۳۵ درصد از قطارهای آلمان در سال ۲۰۲۳ تاخیر داشتندیورونیوز

«آلمان هنوز در آمار اعتصاب‌ها با فرانسه فاصله زیادی دارد»

بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا در حال حاضر از نظر فراوانی اعتصاب‌ها در اروپا در رتبه هشتم قرار دارد، اما کارشناسان پیش بینی می‌کنند که اعتصاب‌ها در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد. با این حال، برای رسیدن به وضعیت اعتصابی در فرانسه، آلمانی‌ها باید پنج برابر بیشتر از سال ۲۰۲۱ دست به اعتصاب بزنند.

در همین شرایط اتحادیه قطار آلمان تهدید کرده که اعتصابات بیشتری سازماندهی خواهد کرد مگر اینکه پیشنهادی قبل از روز جمعه به دستشان برسد.

لیو استرود، خبرنگار یورونیوز از برلین می‌گوید: «کارشناسان نگران هستند که این اعتصاب‌ها منجر به مشکلات زنجیره تامین مواد غذایی شود، چرا که رانندگان قطار باری نیز به اعتصاب‌ها خواهند پیوست. کشاورزان آلمانی نیز این هفته جاده‌ها را با تراکتورهایشان مسدود کرده بودند این سوال پیش روی ماست که آیا بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا فشار را حس کرده یا خیر؟» 

لیو استرود، خبرنگار یورونیوز از برلین
لیو استرود، خبرنگار یورونیوز از برلینیورونیوز

بحران عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها

رانندگان قطار می‌گویند که هرج و مرج در سفرها به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها ایجاد شده است. همین امر منجر به شکایت مردم شده و این شکایت‌ها بر دویچه‌بان، شبکه ملی راه‌آهن آلمان و دیگر کارمندان این مجموعه استرس زیادی وارد می کند.

یکی از پیامدهای این امر این است که بسیاری از کارمندان به دلیل فرسودگی شغلی به مرخصی می‌روند و همین این منجر به کمبود کارکنان در این بخش شده است. کمبود نیرو نیز به نوبه خود باعث بروز تاخیر در حرکت قطارها می‌شود.

رنه باسلت، پیشنهاد می‌کند که طرح کاهش ساعات کاری به ۳۵ ساعت در هفته، روشی هوشمندانه برای جذاب‌تر کردن شرایط کاری است. 

رنه بسلت، رئیس بخش سفرهای طولانی‌مدت دویچه‌بان [شرکت ملی راه آهن آلمان]
رنه بسلت، رئیس بخش سفرهای طولانی‌مدت دویچه‌بان [شرکت ملی راه آهن آلمان]یورونیوز

به گفته او «شرایط کار به طور فزاینده‌ای چالش‌برانگیز شده و وضعیت رو به وخامت است. ما باید افراد جدیدی استخدام کنیم تا بتوانیم هم آنها و هم خودمان را راحت کنیم.»

با این حال، شرکت ملی راه آهن آلمان استدلال می‌کند که تقاضای کاهش ساعت کاری کارکنان این مجموعه ممکن نیست.

برخی از کارشناسان حتی پیش‌بینی می‌کنند که کمبود زیرساخت باعث می‌شود پدیده تاخیر قطارها در آلمان تا دهه ۲۰۳۰ ادامه داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی اعتصابیون در آلمان؛ دولت با لوکوموتیورانان در مورد افزایش حقوق و کاهش ساعت کار توافق کرد

دور تازه اعتصاب‌ها در آلمان؛ کشاورزان بزرگراه‌ها را بستند و قطارها هم برای توقف آماده می‌شوند

اعتصاب ‌بی‌سابقه پزشکان بیمارستان‌های بریتانیا در اعتراض به «حقوق پایین» آغاز شد