درباره ناوچه «زال» نیروی دریایی شاهنشاهی ایران که با نام «البرز» اکنون در دریای سرخ است چه می‌دانیم؟

ناوشکن البرز (زال)
ناوشکن البرز (زال) Copyright ارتش جمهوری اسلامی
Copyright ارتش جمهوری اسلامی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ نامش «زال» بود و به همراه «سام»، «رستم» و «فرامرز» بخشی از ناوچه‌های نیروی دریایی ایران بودند. اما پس از انقلاب با تغییر بسیاری نام‌ها، نام این ناوچه‌ها به «البرز»، «الوند»، سبلان» و سهند» تغییر پیدا کرد.

آگهی

حال نام «البرز» یعنی همان «زال» سابق این روزها بیشتر شنیده می‌شود چراکه در بحبوحه تنش‌ها در دریای سرخ پس از عبور از تنگه باب‌المندب وارد این دریای مهم در تجارت جهانی شد.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران  مدعی است که «ناوگروه‌های ارتش از اوایل سال ۸۸ تاکنون ماموریت خود را در آب‌های آزاد برای تأمین امنیت خطوط کشتی‌رانی و مقابله با دزدان دریایی و مأموریت‌های دیگر آغاز کرده‌اند.»

این اتفاق در حالی رخ داد که این روزها در دریای سرخ حوثی‌های یمن در تلافی جنگ اسرائیل در غره کشتی‌های خارجی و اسرائیلی را هدف قرار می‌دهد.

ناوشکن ۵۴ ساله «البرز» در سال ۹۸ پس از تعمیرات و نصب سیستم‌های جدید به ناوگان نیروی دریایی ارتش ایران ملحق شد. 

ناوچه زال
ناوچه زالاسناد تاریخی

برخی از رسانه‌ها بین‌المللی تخصصی در حوزه دفاعی در آن زمان به برخی از ویژگی‌های جدید این ناوشکن اشاره کردند. سایت «جینز دیفنس» در گزارشی پس از حضور ناوچه البرز در یک رزمایش بین‌المللی نوشت که این ناوچه به «سامانه دفاع نقطه‌ای کمند» (دفاع نزدیک دریایی) و سامانه کنترل آتش (FCS) در بخش میانی کشتی پشت دودکش مجهز شده است. این وسایت اضافه کرد که یک پرتابگر ۱۲ تایی چف و فلر نیز روی این ناوچه نصب شده که پیشتر مشابه آن روی ناوچه «سهند» مشاهده شده بود.

این ناوچه [ناوشکن] در سال ۱۹۶۹ در کارخانه‌های بریتانیایی واسپر تورنیکرافت ساخته شده است و به نیروی دریایی شاهنشاهی ایران پیوست.

این ناوشکن هزار و ۵۵۰ تن وزن، افزون بر ۳۶ گره دریایی سرعت دارد.

این نخستین بار نیست که ناوشکن البرز راهی دریای سرخ می‌شود. این ناوشکن در دهه ۹۰ خورشیدی (پیش از انجام تعمیرات) بارها راهی دریای سرخ شده بود اما در آن زمان بحران عبور و مرور در این دریا به اندازه این روزها پر تنش نبود.

روی این ناوشکن عدد ۷۲ نوشته شده است و در سال‌های اخیر نیز ماجراجویی‌هایی را از سر گذرانده است به طوریکه خبرگزاری فارس در سال ۱۳۹۵ نوشت که این ناوشکن در پهنه آب‌های خلیج عدن از بلندگوهای خود اعلام جنگ کرده بود. این رسانه مدعی شده بود: «رادارها و اتاق عملیات قایقی را رصد کردند که با سرعت تمام از سمت یمن به سوی ناوشکن البرز حرکت می‌کرد. به دستور فرمانده ناوشکن بلافاصله پرسنل البرز حالت عملیاتی گرفتند و تمام قبضه ها آماده شلیک شد.»

ناوشکن البرز
ناوشکن البرزارتش ایران

اما پس از اعلام حضور این ناوشکن در دریای سرخ، ظاهر قدیمی «البرز» باعث شد بسیاری در شبکه‌های اجتماعی با طنز با آن برخورد کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناوشکن ایرانی در دریای سرخ با قایق حامل ۱۲ مرد مسلح درگیر شد

نیروی دریایی دانمارک از حضور ناوشکن سهند و ناوبندر مکران در دریای بالتیک خبر داد

اقدام هماهنگ آمریکا و بریتانیا در تحریم کشتی‌ها، شرکت‌ها و افراد مرتبط با برنامه پهپادی ایران