«مردم» در یکی از خشن‌ترین شهرک‌های آفریقای جنوبی هفت جوان را زنده‌زنده سوزاندند

عکس تزئینی از مردی در شهرک دیپسلوت در حاشیه شهر ژوهانسبورگ
عکس تزئینی از مردی در شهرک دیپسلوت در حاشیه شهر ژوهانسبورگ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صبح روز شنبه حادثه‌ای دلخراش در آفریقای جنوبی رخ داد. هفت مرد به طرز وحشیانه‌ای در شهرک دیپسلوت در حاشیه شهر ژوهانسبورگ زنده‌زنده سوزانده شدند. این اقدام هولناک در پی اقدام خودجوش عده‌ای از مردم در تعقیب و دستگیری چند جوان متهم به بزهکاری صورت گرفت.

آگهی

پلیس روز یکشنبه نیروهای بیشتری را برای گشت‌زنی‌ در یکی از خشن‌ترین شهرک‌های آفریقای جنوبی با نرخ بالای قتل و تجاوز جنسی، اعزام کرد.

کشور آفریقای جنوبی از افزایش پیوسته شمار قتل و کشتار رنج می‌برد. بزرگان و رهبران این جماعت معتقدند که شهرک دیپسلوت که دارای بیش از ۳۵۰ هزار ساکن در حاشیه شمالی شهر ژوهانسبورگ است، عملا توسط مقامات رها شده است.

پلیس اعلام کرد که پس از پیدا شدن جسد سوخته این هفت مرد جوان، تحقیقات جنایی خود را آغاز کرده است.

سرهنگ ماولا ماسوندو، سخنگوی پلیس در بیانیه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت: دو «جسد سوخته» اواخر جمعه شب و پنج جسد دیگر در بامداد شنبه در یک منطقه نزدیک دیپسلوت پیدا شد.

آقای ماسوندو افزود که «تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که در هر دو مورد، قربانیان توسط مردم مورد حمله قرار گرفته و سوزانده شده‌اند.»

جسد پنج مرد که همگی حدودا ۲۰ ساله بودند، روی تلی از آجر و نخاله در زمین‌های بایر شهر پیدا شدند.

چرا قربانیان اینگونه مجازات شدند؟

تصویری آرشیوی از خشم مردم دیپسلوت در اعتراضات سال ۲۰۰۹ علیه فقر و بی‌توجهی دولت
تصویری آرشیوی از خشم مردم دیپسلوت در اعتراضات سال ۲۰۰۹ علیه فقر و بی‌توجهی دولتآسوشیتدپرس

یکی از ساکنان محلی در توصیف این حادثه گفت که «همه آنها قبل از کشته شدن مورد تعقیب قرار گرفتند و گیر افتادند.» وی گفت که قربانیان قبل از سوزانده شدن طناب‌پیچ شده یا لاستیکی به دور بالاتنه ‌آن‌ها انداخته شده بود. وی به شرط ناشناس مانده به خبرگزاری فرانسه گفت که «دزدی زیاد شده و مردم از این بابت عصبانی هستند.»

ماسوندو گفت که هنوز انگیزه روشنی برای این قتل‌ها را نمی‌شود تایید کرد، اما اظهار داشت که پلیس «اجرای خودسرانه قانون از سوی مردم و به دست گرفتن قانون توسط جوامع محلی را به شدت محکوم می‌کند، چرا که این اقدام خودش می‌تواند مصداق یک جنایت جدی باشد.»

آمار بالای  جرم و جنایت در آفریقای جنوبی

در پی اتهامات وارده به سه تن از افرادی که تظاهرات ماه ژوئن را رهبری می‌کردند، اعتراضات مردمی در این شهرک به راه افتاد. این تظاهرات به دنبال یک سری قتل و سرقت و بمب‌گذاری در یک پمپ بنزین صورت گرفت.

در آفریقای جنوبی با جمعیتی در حدود ۶۰ میلیون نفر، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ به طور متوسط روزانه ۶۸ قتل انجام شده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۲۰ درصد افزایش داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گرسنگی، تروریسم و بیم از حاکمیت نظامیان در غرب آفریقا؛ در طول ۶ ماه هزاران نفر کشته شدند

غنا به عنوان بیست و نهمین کشور آفریقایی به لغو مجازات اعدام رای داد

حمایت آفریقای جنوبی از فلسطینی‌ها چگونه با پرونده نسل‌کشی در این کشور عجین شده است؟