آغاز نشست تغییرات اقلیمی کوپ ۲۸ در دبی؛ برنامه‌ریزی برای تامین چند صد میلیون دلاری در صندوق بلایا

نشست کنفرانس اقلیمی کوپ ۲۸
نشست کنفرانس اقلیمی کوپ ۲۸ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیست و هشتمین نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد از روز پنجشنبه در دبی امارات عربی متحده آغاز شد.

آگهی

دولت‌ها در حال آماده شدن برای مذاکراتی ماراتن‌گونه در مورد موافقت برای حذف تدریجی استفاده از ذغال سنگ، نفت و گاز منتشر کننده دی‌اکسید کربن در جهان هستند. موادی که منابع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان به شمار می‌رود؛ اما مسیر پیش‌رو چندان ساده به نظر نمی‌رسد و کشورهای جهان برای نخستین بار قرار است در خصوص این موضوع با یکدیگر مذاکره کنند. 

جابر که مدیرعامل شرکت ملی نفت امارات عربی متحده نیز هست، پس از ماه‌ها انتقاد از انتصاب او به ریاست کوپ ۲۸ تلاش کرد تا در سخنرانی ابتدایی خود لحنی آشتی‌جویان داشته باشد. او در این خصوص گفت: «نظرات قوی در مورد ایده گنجاندن جملاتی در خصوص سوخت‌های فسیلی و انرژی‌های تجدید پذیر در متن مورد مذاکره وجود دارد. من از شما می‌خواهم که با همکاری یکدیگر این کار را انجام دهیم. ضروری است که هیچ موضوعی روی میز رها نشود و همانطور که گفته‌ام باید دنبال راه‌هایی باشیم که از گنجاندن نقش سوخت‌های فسیلی اطمینان حاصل کنیم.» 

این مقام اماراتی همچنین از تصمیم کشورش برای «تعامل فعالانه» با شرکت‌های سوخت فسیلی حمایت و تاکید کرد که بسیاری از شرکت‌های ملی نفت نفت اهداف بلندپروازانه‌ای برای چشم‌انداز ۲۰۵۰ اتخاذ کرده‌اند. 

صندوق بلایای طبیعی

با شروع کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، نمایندگان امیدواند که پیروزی زودهنگام در خصوص راه‌اندازی صندوق بلایای صبیعی به دست آورند. ریاست کوپ ۲۸ اواخر چهارشنبه پیشنهادی را برای کشورها منتشر کرد تا رسما خطوط کلی صندوق جدید سازمان ملل برای کشورهای فقیر آسیب دیده از بلایای آب و هوایی مانند سیل یا خشکسالی مداوم را تصویب کند. 

پیشرفت زودهنگام در صندوق بلایای طبیعی  که کشورهای فقیرتر برای سال‌ها خواستار آن بوده‌اند می‌تواند به چرخاندن چرخ‌ها برای مصالحه‌های دیگر در طول نشست دو هفته‌ای سران کمک کند. خبرگزاری رویترز گزارش داده که برخی از دیپلمات ها اظهار امیدواری کردند تا پیش نویس توافق صندوق به سرعت تصویب شود. این توافق در طول چندین ماه مذاکرات سخت با کشورهای ثروتمند و در حال توسعه شکل گرفت.

دیپلمات‌های اروپایی به رویترز گفته‌اند که تاسیس این صندوق به کشورهای ثروتمند اجازه می‌دهد تا متعهد شوند مبالغی را برای این صندوق در نظر بگیرند. انتظار می‌رود کشورهایی چون آلمان، دانمارک و هلند در چند روز آینده کمک‌های خود را در این زمینه اعلام نمایند. 

اتحادیه اروپا متعهد شده است که مشارکت «قابل توجهی» داشته باشد، اما می‌خواهد کشورهایی که اقتصادشان در دهه‌های اخیر شکوفا شده است، مانند چین و امارات نیز در این روند مشارکت کنند. 

ووپکه هوکسترا، کمیسر تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا، که می‌خواهد پایگاه اهداکنندگان را فراتر از مشارکت‌کنندگان همیشگی باشد در این خصوص می‌گوید: «همه افرادی که توانایی پرداخت را دارند باید مشارکت کنند، زیرا این موضوع واقعیت سال ۲۰۲۳ را منعکس می‌کند».

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

عدنان امین، مدیر عامل اجلاس کوپ ۲۸ هم در این خصوص به رویترز گفته که امیدوار است چند صد میلیون دلار برای این صندوق اختصاص یابد ضمن اینکه امید دارد که امارات هم در این زمینه مشارکت داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رکودشکنی دبی در جذب گردشگر خارجی؛ بیشترین مسافران از کدام کشور هستند؟

کنفرانس آب و هوایی «کوپ۲۷» تحت الشعاع محدودیت‌های آزادی بیان در مصر

زنان سوئیسی برنده پرونده مهم تغییرات آب و هوایی در دادگاه حقوق بشر اروپا شدند