مجمع عمومی سازمان ملل خواستار برقراری «آتش‌بس المپیک» برای بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس شد

 نمای کلی حلقه‌های المپیک در مقابل ساختمان شهرداری پاریس
نمای کلی حلقه‌های المپیک در مقابل ساختمان شهرداری پاریس Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای خواستار پایبندی اعضا به قطعنامه‌ای با موضوع «آتش‌بس المپیک» در جریان بازی‌های المپیک پاریس در سال آینده میلادی شد. با این وجود روسیه همچنان مداخله در رویدادهای ورزشی را «ریاکارانه» دانست.

آگهی

این قطعنامه که با ۱۱۸ رای موافق و دو رای ممتنع به تصویب رسید، از کشورهای عضو می‌خواهد که «آتش‌بس المپیک» را از هفت روز قبل از شروع بازی‌ها تا هفت روز پس از برگزاری بازی‌های پارالمپیک رعایت کنند.

روسیه و سوریه تنها کشورهایی بودند که به این قطعنامه که توسط کشور میزبان المپیک یعنی فرانسه تهیه شده بود، رای ممتنع دادند.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: «این قطعنامه فرصتی است تا یک پیام روشن به جهان بفرستیم. اینکه ما می‌توانیم حتی در زمان جنگ و بحران، دور هم جمع شویم. بله می‌توانیم، دست به دست هم دهید و برای آینده‌ای بهتر با یکدیگر همکاری کنید.»

تونی استنگوت، رئیس کمیته برگزاری بازی‌های پاریس نیز افزود:«بازی‌ها الگوی بسیار خوبی هستند و به‌جای آنچه که ما را از هم جدا می‌کند، وجه مشترک ما را نشان می‌دهند.»

قطعنامه «آتش‌بس المپیک» توسط کمیته بین‌المللی المپیک مطابق با آتش‌بس مقدس المپیک یونان باستان طراحی شده است و هر دو سال یک بار قبل از بازی‌های المپیک زمستانی و تابستانی به سازمان ملل متحد ارائه می‌شود.

«آتش‌بس المپیک» اولین بار در سال ۱۹۹۳ میلادی توسط چهل و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل بررسی و تصویب شد.

دو سال پیش، روسیه با وجود اینکه به قطعنامه قبلی« آتش‌بس المپیک» رای مثبت داده بود، چهار روز پس از پایان بازی‌های زمستانی ۲۰۲۲ در پکن، با حمله به اوکراین، آشکارا آن را نقض کرد.

این قطعنامه در حالی سال جاری به رای گذاشته شده که روسیه تاکید کرده بود در متن باید اشاره‌ای به «دسترسی مساوی و غیر سیاسی به ورزش» وجود داشته باشد.

مسکو همچنین در جریان نشست سازمان ملل، مداخلات در رویداد‌های ورزشی را «روند خطرناک مداخله سیاسی در ورزش» خواند و آن را محکوم کرد.

ماریا زابولوتسکایا، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت: «اوج ریاکاری که در تاریخ معاصر نظیر آن را ندیده‌ایم، محرومیت غیرقانونی ورزشکاران روسیه از حضور در مسابقات ورزشی بین‌المللی همچنین تلاش برای سلب حق میزبانی روسیه از رویدادهای ورزشی در کشورمان بوده است.»

آقای باخ در اظهارات خود پس از رای گیری، به رسانه‌ها گفت که این قطعنامه «به هیچ وجه تبعیض علیه ورزشکاران نیست» بلکه «از قوانین منشور المپیک تبعیت می‌کند».

او همچنین گفت که برنامه روسیه برای میزبانی «بازی‌های دوستی» در سال آینده، در واقع «به چندپارگی سیاسی ورزش بین‌المللی منجر خواهد شد».

آیا روسیه در المپیک ۲۰۲۴ شرکت می‌کند؟

کمیته بین‌المللی المپیک هنوز تصمیمی در مورد اینکه آیا ورزشکاران روس می‌توانند در بازی‌های پاریس شرکت کنند یا خیر، نگرفته است.

رئیس جمهور فرانسه چند روز پیش در خصوص حضور احتمالی ورزشکاران روسیه در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس گفت: «در شرایطی که روسیه در حال ارتکاب جنایات جنگی است، نمی‌توان پرچم این کشور را در المپیک نشان داد.»

با این حال وی افزود که تصمیم نهایی در مورد اجازه دادن به ورزشکاران روسیه و بلاروس برای حضور در مسابقات به صورت انفرادی، به عهده کمیته بین‌المللی المپیک و رئيس آن توماس باخ است.

در سال‌های گذشته ورزش روسیه متحمل مجازات‌های مختلفی از جمله حذف از جام جهانی فوتبال مردان ۲۰۲۲میلادی، حذف از مسابقات پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن و از دست دادن میزبانی رویدادهایی مانند مسابقه اتومبیل‌رانی گراندپری شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در آستانه بازی‌های المپیک، پلیس فرانسه پناهجویانی را که مقابل تالار شهر پاریس می‌خوابیدند بیرون کرد

المپیک ۲۰۲۴؛ تعدادی از ورزشکاران روسیه و بلاروس تحت شرایط خاص اجازه حضور در مسابقات را پیدا کردند

ماکرون: پرچم روسیه نمی‌تواند در المپیک پاریس برافراشته شود