روز توقف فوتبال ایران؛ نوجوانان حذف شدند، قلعه‌نویی نیمه مربیان را باخت

تیم ملی ایران
تیم ملی ایران Copyright فدراسیون فوتبال ایران
Copyright فدراسیون فوتبال ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تیم ملی زیر ۱۷ سال ایران با پذیرش شکست در مقابل مراکش در ضربات پنالتی از دور رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۳ کنار رفت و تیم ملی بزرگسالان هم بازی ۲-۰ برده را از دست داد و به تساوی ۲-۲ رضایت داد.

آگهی

در چارچوب مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی نوجوانان، تیم ملی ایران در اندونزی به مصاف مراکش رفت. بازی‌ای که ابتدا آرام پی گرفته شد و دو تیم در دقایق ابتدایی به محک حریف مشغول بودند. نیمه اول این مسابقه با برتری نسبی مراکش همراه بود اما در عین حال هیچ از یک دو تیم موقعیت‌های جدی رو دروازه حریف ایجاد نکردند. 

با شروع نیمه دوم، حملات مراکشی‌ها کمی افزایش یافت اما باز هم هیچ‌کدام از آنها در حدی نبود که بتواند دروازه ایران را باز کند. در دقیقه ۷۴ اسماعیل قلی‌زاده موفق شد روی ارسال دیدنی اندرز با یک ضربه سر زیبا دروازه حریف را باز کند. 

در دقایق بعدی مسابقه مراکشی‌ها حملات خود را روی دروازه ایران افزایش دادند و توانستند چندین بار تا مرز گلزنی هم پیش روند اما خط دفاع ایران و همچنین دروازه‌بان هر بار مانع از به ثمر رسیدن گل توسط قرمز پوشان مراکش شدند. ایران هم روی ضد حملات دو بار موقعیت‌های خوبی داشت که بتواند برای بار دوم به گل برسد اما این فرصت‌ها با بی‌دقتی مهاجمان ایران از دست رفت. 

در نهایت در دقیقه ۹۴ بازیکنان مراکش توانستند دروازه ایران را باز کنند و در حالی‌که چیزی تا پایان مسابقه باقی نمانده بود نوجوانان ایران پیروزی را با تساوی عوض کردند. 

در حالی‌که این مسابقه با نظر داور ۱۱ دقیقه هم وقت تلف شده داشت در نهایت به تساوی انجامید و بدون داشتن وقت اضافه مستقیما به ضربات پنالتی رفت. در ضربات پنالتی، دروازه‌بان مراکش عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و دو ضربه پنالتی بازیکنان ایران را مهار کرد و تنها یک بار گل خورد که آن‌هم به سمت توپ حرکت کرده بود. دروازه‌بان مراکش همچنین پنالتی آخر بازیکن ایران را دو بار مهار کرد چرا که یک بار با حکم VAR این ضربه یک بار دیگر تکرار شد. 

ضمن اینکه یک پنالتی ایران هم به دلیل ضربه چیپ به بیرون رفت. در نهایت این مسابقه با نتیجه ۴-۱ به سود مراکش به پایان رسید و کار نوجوانان ایرانی در این مسابقات به پایان رسید. 

توقف بزرگسالان مقابل ازبکستان با شکست قلعه‌نویی در نیمه مربیان

اما در روز تلخ فوتبال ایران، تیم ملی بزرگسالان هم در چارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ به مصاف ازبکستان رفت. سفیدپوشان ایران در نیمه نخست برتر از حریف نشان دادند و توانستند دو بار هم دروازه حریف را باز کنند. 

رامین رضاییان در دقیقه ۱۴ روی اشتباه عجیب دروازبان ازبکستان توانست دروازه تیم میزبان را باز کند. در دقیقه ۳۸ هم مهدی طارمی روی پاس سامان قدوس دومین گل ایران را به ثمر رساند تا به نظر برسد سفید پوشان ایران روز راحتی را در پیش دارند.

اما نیمه دوم حکایت متقاوتی داشت و در نیمه مربیان، شاگردان امیرقلعه‌نویی حرفی برای گفتن نداشتند و ازبکستان با تغییر تاکتیک توانست جریان بازی را به سود خود تغییر دهد. در دقیقه ۵۳ ازبک‌ها توانستند روی اشتباهات سریالی و عجیب خط دفاع ایران روی پاس زیبای شامرودوف و ضربه تمام کننده اورونوف به گل نخست خود دست یابد. 

در ادامه این بازی هم ازبکستان توپ و میدان را در اختیار گرفت و ایران را تحت فشار قرار داد تا در نهایت در دقیقه ۸۳ گل مساوی را وارد دروازه ایران کرد. گل دوم ازبکستان را بازیکنی به ثمر رساند که چند دقیقه قبل به میدان آمده بود و بازیکنان تعویضی این تیم تفاوت‌ها را رقم زدند در حالی‌که امیر قلعه‌نویی در نیمه مربیان حرفی برای گفتن نداشت و تعویض‌هایش هم نتوانست تغییری در جریان بازی ایجاد کند و در نهایت دو تیم به تساوی ۲-۲ رضایت دادند. 

ضمن اینکه بازیکنان ایران در دقایق پایانی از نظر بدنی کم آورده بودند و در دوئل‌های تک به تک به نظر می‌رسید که شاگردان قلعه‌نویی خسته هستند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از زمان حضور قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی انتقادهای زیادی از سوی کارشناسان نسبت به میانگین سنی بالای این تیم مطرح شده اما سرمربی تیم بی‌توجه به این انتقادات همچنان عنصر تجربه را به جوانی ترجیح داده است. مسئله‌ای که نگرانی‌های بسیاری را در میان اهالی فوتبال را به همراه داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تیم ملی زیر ۱۷ سال ایران از گروه مرگ صعود کرد؛ مراکش حریف بعدی نوجوانان ایران شد

جام جهانی نوجوانان؛ دیگر از شگفتی خبری نبود، تیم ملی ایران مقابل انگلستان شکست خورد

شگفتی‌سازی تیم ملی نوجوانان ایران ادامه می‌یابد؟ انگلستان دومین حریف ایران در جام جهانی