درباره مزایای رژیم فستینگ؛ ۱۰ ساعت در روز غذا بخورید، هم وزن کم کنید و هم سلامتی خود را افزایش دهید

رژیم غذایی
رژیم غذایی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شاید شما هم که به دنبال کاهش وزن خود هستید، درباره رژیم روزه گرفتن یا همان اصطلاح رایج فستینگ را شنیده باشید. یک مدل رژیم غذایی که افراد سعی می‌کنند کل مواد غذایی را که در طول یک شبانه‌روز مصرف می‌کنند در ساعت‌های محدودتری از روز به بدنشان برسانند.

آگهی

اگر شما هم از طرفداران این رژیم غذایی هستید باید به شما تبریک بگوییم، چرا که نتایج دانشمندان در کینگ کالج لندن نشان می‌دهد که خوردن غذا در یک بازه ۱۰ ساعته نسبت مستقیمی با انرژی بیشتر و خلق و خوی مناسب‌تر و همچنین گرسنگی پایین‌تر افراد دارد. 

این مدل رژیم فستینگ که به عنوان محدود کردن مصرف غذا به یک بازه زمانی مشخص در طول شبانه‌روز گفته می‌شود به عنوان یک رژیم کاهش وزن محبوب در سال‌های اخیر شناخته شده است. برای مثال افراد در یک پنجره ۱۰ ساعته کل غذایی را که در طول روز باید بخورند، مصرف می‌کنند و در باقی ساعات گرسنه می‌مانند. به عبارت ساده‌تر فرد به عنوان مثال از ساعت ۸ شب تا ساعت ۱۰ صبح فردا هیچ چیزی جز آب نمی‌خورد و نمی‌نوشد و کل ساعت‌هایی که در طول روز غذا مصرف می‌کند را به بازه زمانی ۱۰ صبح تا ۸ شب محدود می‌کند. این باعث می‌شود که بدن شما ساعت‌های بیشتری را گرسنه بماند و این زمینه را برای کاهش وزن فراهم می‌سازد. 

در حالی که حامیان روزه‌داری یا همان فستینگ بر مصرف کل غذاهای روزانه در یک بازه زمانی ۶ ساعته تاکید دارند اما نتایج تازه پژوهشگران نشان می‌دهد حتی مصرف مواد غذایی در یک بازه زمانی طولانی‌تر و مثلا ۱۰ ساعته هم می‌تواند اثرات مناسبی بر روند کاهش وزن داشته باشد. در چنین شرایط فرد ۱۴ ساعت را ناشتا است و می‌تواند ضمن حفظ رژیم غذایی خود از فواید و مزایای سلامتی نیز بهره‌مند شود. بر اساس این تحقیق این افراد در مقایسه با سایرینی که پنجره خوردن طولانی‌تری دارند انرژی بیشتر، خلق و خوی بهتر و همچنین گرسنگی کمتری تجربه می‌کنند. 

اتفاق هیجان انگیز در این رژیم این است که صرفا لازم نیست ساعت‌های فستینگ بسیار طولانی و مثلا ۱۸ یا ۱۶ ساعت باشد و حتی ساعت‌های کمتر از آن هم می‌تواند اثرات مفید خود را بر بدن فرد برجا بگذارد. دکتر سارا بری از کینگز کالج لندن در این خصوص می‌گوید: «ما برای اولین بار دریافتیم که کسانی که غذا خوردن با محدوده زمانی را تجربه می‌کنند اثرات سلامتی بسیار بیشتری نسبت به افرادی که این روند را تجربه نکرده‌اند، دریافت می کنند.» 

در برنامه تحقیقات موسسه سلامتی زوئی که همراه با کینگز کالج لندن این پژوهش را نشان داده در مجموع بیش از ۳۷ هزار نفر حضور داشتند. این افراد برای سه هفته کامل این برنامه را پی گرفته‌اند. در این برنامه محققان به شرکت‌کنندگان دستور دادند که در هفته اول به طور معمولی غذا بخورند و پس از آن برای دو هفته بعد یک پنجره غذایی ۱۰ ساعته برای غذا خوردن برای این افراد در نظر گرفته شد. پس از پایان این سه هفته، بیش از ۳۶ هزار نفر از نتیجه راضی بودند و تصمیم گرفتند برای هفته‌های بعدی این روند را اجرا کنند. از نظر جمعیتی حدود ۷۸ درصد کسانی که در این پژوهش شرکت کردند زنان بودند و میانگین سنی آنها هم ۶۰ سال بوده است. ضمن اینکه میانگین شاخص توده بدنی این افراد ۲۵.۶ بوده است. 

بر اساس نتایج این پژوهش کسانی که برای مدت طولانی‌تری این رژیم را رعایت کردند از مزایای سلامتی بیشتری برخورد ار شده‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این مطالعه بار دیگر بر اهمیت زمان‌بندی خوردن غذا تاکید دارد و نشان می‌دهد فقط مهم نیست که شما چه چیزی و به چه میزانی می‌خورید بلکه برای بهبود سلامتی مهم است که چه زمانی این مواد غذایی را مصرف می‌کنید. در نتیجه تعیین یک پنجره خوردن غذا و محدود کردن ساعت‌های آن می‌تواند بسیار برای سلامتی مفید باشد. سارا بری می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که بسیاری از مردم اگر ساعت‌های خوردن خود را به ۱۰ ساعت در روز محدود کنند هم احساس سیری بهتری خواهند داشت و هم وزن کم خواهند کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خطرات پنهان رژیم غذایی فستینگ متناوب؛ ۸ ساعت گرسنگی، ۱۶ ساعت خطر؟

وزن ما در مورد سلامتی‌مان چه می‌گوید؟

رابطه خاویر میلی با روح سگ مرده‌اش؛ مخالفان رئیس‌جمهوری آرژانتین سلامت روانی او را زیر سوال می‌برند