دانشمندان سیاهچاله‌ای را کشف کردند که متعلق به ۴۷۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ است

تصویری از قدیمی‌‌ترین سیاهچاله کشف شده که  ۴۷۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ، شکل گرفته است.
تصویری از قدیمی‌‌ترین سیاهچاله کشف شده که ۴۷۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ، شکل گرفته است. Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان سیاهچاله‌ای را کشف کردند که تنها ۴۷۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ (بیگ بنگ) شکل گرفته است. این قدیمی‌ترین سیاهچاله‌ای است که تا به امروز کشف شده است.

آگهی

نتایج این پژوهش که روز دوشنبه در مجله تخصصی «Nature Astronomy» منتشر شد، می‌تواند تاییدی بر نظریه‌ وجود سیاهچاله‌های کلان جرم در سپیده‌دم کیهان باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا و رصدخانه اشعه ایکس چاندرا سال گذشته برای انجام این مطالعه با یکدیگر همکاری کردند.

چیزی که در این پژوهش دانشمندان را شگفت‌زده کرد این بود که این سیاهچاله عظیم تقریبا ۱۰ برابر بزرگت‌تر از سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری است.

دانشمندان سن این سیاهچاله را حدود ۱۳.۲ میلیارد سال نوری تخمین زده‌اند.

آکوس بوگدان، نویسنده اصلی این پژوهش از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان، می‌گوید: «تصور می‌شود که وزن آن بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد جرم تمام ستارگان کهکشانش باشد.»

پریاموادا ناتاراجان از دانشگاه ییل، که در این مطالعه شرکت داشت نیز خاطرنشان کرد: « این یک اختروش در نظر گرفته می‌شود، زیرا به طور فعال در حال رشد است و گاز‌های اطراف آن به شدت درخشان است.»

اختروش نتیجه برخورد دو کهکشان با یکدیگر است. زمانی که دو سیاهچاله مرکز کهکشان‌ها به هم نزدیک می‌شوند، گازهای اطراف انرژی زیادی به صورت نور آزاد می‌کنند که هشت تریلیون بار درخشان‌تر از خورشید است.

این سیاهچاله چطور کشف شد؟

دو تلسکوپ فضایی وب و چاندرا از تکنیکی به نام عدسی گرانشی برای بزرگنمایی منطقه‌ای از فضا استفاده کردند که این کهکشان UHZ1 و سیاهچاله‌اش در آن قرار دارند. این تلسکوپ‌ها از نور یک خوشه کهکشانی بسیار نزدیکتر، در فاصله ۳.۲ میلیارد سال نوری از زمین، برای بزرگنمایی UHZ1 و سیاهچاله آن در پس زمینه استفاده کردند.

دانشمندان انتظار دارند با این نوع همکاری‌ها بتوانند سیاهچاله‌های اولیه بیشتری را کشف کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

تلسکوپ فضایی وب بزرگترین و قدرتمندترین رصدخانه نجومی است که تاکنون به فضا فرستاده شده است این تلسکوپ برای اخترشناسی مادون‌قرمز طراحی شده اما همچنین می‌تواند پرتوهای نارنجی و قرمز را نیز رصد کند.

ایکس چاندرا نیز یک تلسکوپ فضایی ساخت ناسا است که در سال ۱۹۹۹ به مدار زمین پرتاب شد و تمام فعالیت‌هایش در زمینه پرتو ایکس است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راه حل جدید دانشمندان برای مقابله با آلودگی‌های میکروبی در ایستگاه فضایی بین‌المللی

پروژه‌ای جدید پس از فرود موفق بر ماه؛ هند موشکی را برای مطالعه خورشید به فضا فرستاد

کاوشگر ماه از سومین «شب یخبندان قمری» نیز جان سالم به در برد