فروش اطلاعات نظامیان آمریکا بر روی اینترنت؛ داده‌های هر شخص را به قیمت ۱۵ سنت بخرید

سربازان آمریکایی
سربازان آمریکایی Copyright MICHAEL MACOR/San Francisco Chronicle
Copyright MICHAEL MACOR/San Francisco Chronicle
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi با استفاده از  Axios
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنابر مطالعه‌ای که محققان دانشگاه دوک ایالات متحده در روز دوشنبه ۶ نوامبر منتشر کردند، داده‌های شخصی حساس و دقیق هزاران نفر از اعضای فعال و همچنین کهنه‌سرباز‌های ارتش آمریکا در بعضی موارد به قیمت یک سنت برای هر نام بر روی وبسایت‌های کارگزاری داده (دیتا بروکر) قابل خریداری است.

آگهی

محققان نسبت به دسترسی بسیار آسان به این داده‌ها هشدار دادند و گفتند که عوامل مخرب به راحتی می‌توانند از آن‌ها برای هدف قرار دادن اعضای فعلی و پیشین نیروهای نظامی و آشنانایان و خانواده‌های آن‌ها استفاده کنند و نقشه‌های بی‌شماری همچون باج‌گیری و کارزارهای ضداطلاعات به راه بیندازند.

داده‌ها چی چیز را شامل می‌شود؟

محققان به عنوان بخشی از این مطالعه داده‌های چند عضو ارتش را از یکی از این وب‌سایت‌ها خریداری کردند. این داده‌ها شامل آدرس پستی، آدرس ایمیل، داده‌های مالی، اطلاعات مربوط به سلامت و همچنین جزئیات مرتبط با قومیت، دین و سوگیری سیاسی آن‌ها است.

در برخی موارد حتی اطلاعاتی درباره املاک شخص و همچنین وضعیت تاهل و تعداد و جنسیت فرزندان هم موجود بود.

به عنوان بخشی از این مطالعه، محققان با ۱۲ کارگزار داده برای خرید اطلاعات اعضای ارتش ارتباط برقرار کردند.

محققان دریافتند که بسیاری از کارگزاران هیچ کنترلی روی این که چه کسی می‌تواند این داده‌ها را خریداری کند، ندارند. آن‌ها همچنین قوانین مشخصی هم برای استفاده از اطلاعات مزبور تدوین نکرده‌اند.

محققان در هنگام خرید می‌توانستند داده‌ها را بر اساس مکان استقرار اشخاص محدود کنند. مثلا می‌توانستند داده‌های نظامیان در مریلند، ویرجینیا و یا کلمبیا را خریداری کنند.

در یک مجموع از داده‌ها نتایج نشان داد که نظامیان در نزدیکی تاسیسات نظامی ویرجینیا کوانتیکو، فورت واکر و کارولینای شمالی زندگی می‌کنند.

این کارگزاران داده که بیشترشان ساکن ایالات متحده‌اند، سالانه داده‌های مربوط به یک‌ میلیون نفر را جمع‌آوری می‌کنند و می‌فروشند.

فعالان این صنعت چند میلیارد دلاری داده‌های آمریکایی‌ها را عموما از طریق سوابق عمومی و یا دیگر کسب‌ و کارها چون شرکت‌های تولید کننده اپلیکیشن‌های تلفن همراه و موسسات اعتباری تهیه می‌کنند. این شرکت‌ها داده‌های مشتریانشان را جمع‌آوری کرده و می‌فروشند.

قیمت داده‌ها چقدر است؟

محققان در این مطالعه اطلاعات نزدیک به ۴۵ هزار عضو ارتش را هرکدام به ارزش ۱۲ تا ۳۲ سنت خریداری کردند.

آن‌ها همچنین اطلاعات ۵ هزار دوست و نزدیکان اعضای ارتش را خریدند.

اگر کسی بخواهد تعداد بسیار بیشتری از داده‌ها را خریداری کند، قیمت داده‌های هر شخص به شدت پایین می‌آید. برای مثال بنابر اطلاعات به دست آمده از یک کارگزار داده، در صورت خرید اطلاعات بیش از ۱.۵ میلیون عضو ارتش، قیمت داده‌های هر نفر به یک سنت می‌رسد.

محققان از کنگره ایالات متحده خواستند تا قانونی جامع برای حفظ حریم شخصی به تصویب برساند. آن‌ها همچنین از آژانس‌های نظارتی مانند کمیسیون فدرال تجارت خواستند تا قوانینی را برای کنترل خرید داده‌‌های اعضای ارتش تدوین کند.

بر اساس این گزارش، مخالفان دولت و همچنین کشورهای دیگر علاقمند به خرید این داده‌ها هستند. اگرچه کارگزاران به صورت معمول داده‌های تعداد بسیاری از آمریکایی‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و می‌فروشند، اما به نظر می‌رسد که داده‌های اعضای ارتش می‌تواند برای جاسوسان بین‌المللی از ارزش منحصر به فردی برخوردار باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاربران اینترنت در اروپا چگونه از داده‌های شخصی خود حفاظت می‌کنند؟

سفر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به اسرائیل؛ تل‌آویو بر همکاری برای مقابله با ایران تاکید کرد

ارتش آمریکا عملیات بازیابی بقایای بالن چینی را به پایان رساند