حواشی احتمال اعطای میزبانی جام جهانی به عربستان؛ دیده‌بان حقوق بشر خواستار تجدیدنظر فیفا شد

جام جهانی فوتبال
جام جهانی فوتبال Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

احتمال اعطای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ به عربستان سعودی با واکنش‌های متعددی رو به رو شده و بسیاری از فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا خواسته‌اند تا رقابت‌های جام جهانی را در کشور دیگری برگزار کند.

آگهی

عربستان سعودی که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری کلانی در ورزش فوتبال انجام داده به عنوان تنها میزبان رقابت‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ معرفی شد؛ این بدان معناست که تنها ۱۲ سال پس از جام جهانی قطر، بار دیگر یک کشور عربی میزبان بزرگترین رقابت‌های فوتبالی در سطح جهان خواهد بود. 

هرچند هنوز جلسه رسمی برای اعلام میزبان جام جهانی ۲۰۳۴ برگزار نشده، اما نبود هیچ کشور دیگری به جز عربستان برای میزبانی این رقابت‌ها باعث شده تا از همین حالا این کشور را میزبان جام جهانی بدانیم. عربستان ابتدا علاقه‌مند بود در کنار مصر و یونان میزبان جام جهانی ۲۰۳۰ باشد اما این ایده در ماه ژوئن کنار گذاشته شد و ریاض به سمت میزبانی تکی رفت.

در نتیجه سیاست چرخش قاره‌ها برای کسب میزبانی جام جهانی که اخیرا از سوی فیفا اعلام شده، این نهاد فوتبال از کشورهای کنفدراسیون‌های آسیا و اقیانوسیه دعوت کرده بود تا درخواست خود را برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ ارائه دهند. پیش‌تر نام‌هایی چون اندونزی، مالزی، نیوزیلند، سنگاپور و استرالیا که برخی به صورت مشترک و برخی تکی درخواست برای کسب میزبانی جام جهانی را داشتند مطرح شده بود اما در نهایت تمام این نام‌ها از جمله استرالیا کنار رفتند و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم از این تصمیم عربستان سعودی حمایت کرد. 

عربستان که در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری‌های فراوان بیش از آنکه تحت تاثیر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی قرار بگیرد، با حضور ستاره‌های بین‌المللی هنر، موسیقی و ورزش در کشورش دیده می‌شود. این کشور در حال آماده شدن برای میزبانی جام جهانی باشگاه‌ها و همچنین جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ است. 

این کشور همچنین قرار است میزبان بازی‌های آسیایی زمستانی ۲۰۲۹ در مجموعه آینده‌نگرانه نئوم باشد، جایی که قرار است به صورت مصنوعی زمستان به کویر عربستان آورده شود. 

با اعلام فیفا قرار است از جام جهانی بعدی، این مسابقات با حضور ۴۸ تیم برگزار شود و این بدان معنا است که از سال ۲۰۲۶ در هر تورنمنت جام جهانی ۱۰۴ مسابقه برگزار خواهد شد و دست‌کم ۱۴ استادیوم با ظرفیت بین ۴۰ هزار تا ۸۰ هزار نیاز خواهد بود. 

در حالی که شکی در مورد توانایی مالی عربستان وجود ندارد اما سوالاتی در مورد توانایی عربستان سعودی برای انجام تعهدات فیفا برای احترام به حقوق بشر در مسابقات خود مطرح شده است. همچنین معیارهایی مانند پایداری زیست محیطی در روند اعطای میزبانی گنجانده شده است، اما با توجه به اینکه هیچ نامزد دیگری وجود ندارد، ممکن است چندان مورد توجه قرار نگیرد.

استیو کاکبرن، رئیس عدالت اقتصادی و اجتماعی عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: «فیفا با پذیرش تنها پیشنهاد روی میز برای کسب میزبانی، ممکن است یک گل به خودی به ثمر برساند. فیفا اکنون باید روشن کند که چگونه انتظار دارد میزبانان از سیاست‌های حقوق بشری خود پیروی کنند. همچنین باید آماده باشد که در صورت عدم توجه به خطرات جدی حقوق بشر، روند اعطای میزبانی را متوقف کند.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دیده‌بان حقوق بشر هم در بیانیه‌ای جداگانه از فیفا خواست تا اعطای جام جهانی ۲۰۳۴ را به تعویق بیندازد و اضافه کرد که این نهاد فوتبالی در انجام یک فرآیند اخلاقی، شفاف، عینی و بی‌طرفانه شکست خورده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارت آبی در فوتبال حرفه‌ای؛ جیانی اینفانتینو مخالفت کرد

نخستین دوره جام جهانی باشگاه‌ها در سال ۲۰۲۵ با شیوه جدید و حضور ۳۲ تیم در آمریکا برگزار می‌شود

سازمان دختر شایسته جهان ادعای شرکت نماینده عربستان در رقابت‌های امسال را تکذیب کرد