نماینده پارلمان اروپا به یورونیوز:اروپا نمی‌تواند برای حل جنگ حماس و اسرائیل روی نفوذ ایران حساب کند

گفت‌وگو با نماینده پارلمان اروپا
گفت‌وگو با نماینده پارلمان اروپا Copyright AP Photo / @GraceOSllvn
Copyright AP Photo / @GraceOSllvn
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گریس اوسالیون، نماینده ایرلند در پارلمان اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی اختصاصی با یورونیوز تاکید کرد که اروپا باید در حمایت از فلسطین یکپارچه‌تر عمل کند و در برابر حملات هوایی اسرائیل به غزه که در آن تا کنون بیش از ۵ هزار نفر فلسطینی کشته شده‌اند، موضع جدی‌تری بگیرد.

آگهی

یورونیوز: اروپا رابطه خود را با تشکیلات خودگردان  فلسطین به رهبری محمود عباس در رام‌الله حفظ کرده و از آنها حمایت می‌کند. همزمان اروپا حماس را  سازمانی تروریستی می‌داند. با توجه به بحران حاد انسانی در غزه، اروپا برای حمایت از ساکنان غزه چه اقداماتی انجام خواهد داد ؟

گریس اوسالیون: به باور من اتحادیه اروپا به اندازه کافی برای مردم غزه کاری انجام نمی‌دهد. ما کمک‌های بشردوستانه خود را افزایش می‌دهیم اما تا زمانی که به اسرائیل برای رفع محاصره غزه و پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی فشار نیاوریم، این موضع در حد حرف و سخن از سوی اتحادیه اروپا باقی می‌ماند.

یورونیوز: اروپا چگونه می‌تواند تضمین کند کمک‌هایی که به فلسطینیان ارائه می‌کند به مردم فلسطین می‌رسد و در عین حال از هرگونه سوء استفاده احتمالی حماس برای اهداف جایگزین جلوگیری می‌کند؟ اسرائیل می‌گوید که حماس  از کمک‌ها و منابع مالی  اروپا برای مقاصد خود استفاده می کند؟

گریس اوسالیون: ما در حال حاضر یکی از قوی‌ترین سیستم‌های کنترل در ارسال کمک‌ها را در جهان داریم. وضعیت این سیستم‌های نظارتی در فرستادن کمک‌های حقوق بشری نیز تغییری نخواهد کرد و به قوت خود باقی است. در حال حاضر بزرگترین تهدید برای مردم غزه حملات هوایی اسرائیل است. حملاتی که در آن بیش از ۵ هزار نفر کشته شده‌اند. از این تعداد تقریبا یک سوم آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. در چنین شرایطی کمک‌ به فلسطین باید همچنان ادامه یابد.

کشورهای اروپایی سلاح‌های زیادی به اسرائیل می‌فرستند، اما تعداد
کمی از آنها با وجود «جنایات جنگی» در غزه خواستار کنترل
صادرات مرگبار اسلحه به اسرائیل شده‌اند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که کشورهای اروپایی سلاح‌های زیادی به اسرائیل می‌فرستند، اما تعداد کمی از آنها با وجود «جنایات جنگی» در غزه خواستار کنترل صادرات مرگبار اسلحه به اسرائیل شده‌اند.

یورونیوز: گسترش اخبار جعلی و اطلاعات نادرست، از جمله گزارش‌ها درباره جنایات علیه کودکان، به طور قابل توجهی بر نحوه توزیع اطلاعات در مورد جنگ اخیر تأثیر گذاشته است. اروپا چگونه می‌تواند بر شبکه‌های اجتماعی و مبارزه با انتشار اخبار نادرست در این پلتفرم‌ها نظارت داشته باشد؟

گریس اوسالیون: متاسفانه رواج اطلاعات نادرست در طول این درگیری‌ها شایع بوده است. با این حال دامنه اقداماتی که اتحادیه اروپا می‌تواند برای محدود کردن این امر انجام دهد، محدود است.

در عین حال اروپا به تازگی اقدامات خود را در این زمینه بهبود بخشیده است. شرکت‌هایی مانند «متا» باید برای رصد و مقابله با انتشار اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

همچنین باید بگویم که نگران این هستیم که صدای فلسطینیان از داخل غزه در برخی از پلتفرم‌های اجتماعی خفه شده باشد و دسترسی آنها به جهان خارج مسدود.

یورونیوز: آیا فکر می‌کنید اروپا می‌تواند برای کمک به تنش‌زدایی از وضعیت فعلی روی تعاملات ایران با حماس حساب کند؟

گریس اوسالیون: فکر نمی‌کنم دیپلماسی اروپا با ایران مؤثر یا سازنده بوده باشد. بنابراین به باو من در شرایط کنونی نیز رابطه با ایران برای ما ره‌آوردی داشته باشد. چگونه افرادی مانند اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا می‌توانند از اسرائیل به طور بی قید و شرط حمایت کنند. آن هم در شرایطی که اسرائیل مشغول بمباران غزه است و همزمان در این وضعیت از ایران انتظار کمک داشته باشد؟ اگر اروپا می‌خواهد در این درگیری یک قدرت دیپلماتیک باشد، باید از جانبداری دست بردارد و صلح را بر جنگ ترجیح دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان اروپا حمله مقامات جمهوری اسلامی علیه زنان ایرانی را محکوم کرد

واشنگتن: ایران فعالانه حملات به پایگاه‌های نظامیان آمریکا در منطقه را تسهیل می‌کند

حاتم قادری به یورونیوز: حکومت ایران به مردم پشت کرده و مردم ایران به فلسطین