نمایندگان اروپایی از اتحادیه اروپا خواستند سپاه پاسداران را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار دهد

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان در نامه خود سپاه پاسداران را به اقدام به «ترور و خشونت در سرتاسر منطقه و علیه مردم ایران» متهم کرده‌اند.

آگهی

در پی حمله نظامی حماس به اسرائیل در روز شنبه، نزدیک به ۳۰ نماینده پارلمان اروپا و پارلمان‌های ملی کشورهای اروپایی با انتشار نامه‌ای سرگشاده از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار دهد.

بنجامین حداد، نماینده پارلمان فرانسه که از دست‌اندرکاران اصلی تهیه این نامه بوده است، در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «در پشت سر حماس، رژیم مذهبی ایران قرار دارد.»

نمایندگان در این نامه با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی در «ترور و خشونت در سرتاسر منطقه و علیه مردم خود»، آورده‌اند: «شواهد قانونی فراوانی دال بر فعالیت سپاه پاسداران در چندین کشور اروپایی وجود دارد. این در نهایت یک تصمیم سیاسی است که باید اکنون اتخاذ شود و مسئله شناسایی سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی باید بخشی از این تصمیم سیاسی باشد.»

حماس روز شنبه حمله بی‌سابقه‌ای را علیه اسرائیل آغاز کرد که در جریان آن بیش از ۱۲۰۰ نفر در این کشور کشته شدند. مقامات اسرائیلی این حادثه را «بزرگترین قتل‌عام جمعی یهودیان از جنگ جهانی دوم بدین سو» خوانده‌اند.

ایران سال‌ها است که از جنبش اسلامگرای حماس حمایت نظامی کرده و حمله اخیر باعث شده سوالاتی درباره تأمین مالی چنین عملیاتی ایجاد شود.

پارلمان اروپا در ماه ژانویه گذشته با یک رای غیرالزام‌آور خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال کشورهای عضو تا کنون از اجرایی کردن چنین خواسته‌ای خودداری کردند. شماری از مقامات اروپایی در واکنش به این درخواست هشدار داده‌اند که قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی می‌تواند در تلاش‌ها برای احیای توافقنامه ۲۰۱۵ درباره برنامه هسته‌ای تهران ، که توسط اتحادیه اروپا هماهنگ شده بود، اخلال ایجاد کند.

نمایندگان پارلمان اروپا در قطعنامه خود به نقش سپاه پاسداران در سرکوب جنبش اعتراضی در ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در ۱۶ سپتامبر سال گذشته میلادی و همچنین اقدامات این نیرو در «ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه» در چارچوب جنگ در اوکراین اشاره کرده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غافلگیری ارتش اسرائيل در مقابل حماس؛ چرا سیستم‌های هشدار مرزی در مقابل حملات فلسطینی‌ها غیرفعال شد؟

روایت ارتش اسرائیل از «قتل عام» زنان و کودکان در کیبوتص‌ها توسط شبه‌نظامیان حماس

چگونه «فرمانده در سایه» حماس حمله به اسرائیل را طراحی کرد؟