ایران: بازرسان آژانس را به دلیل رفتارهای سیاسیِ تند کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی اخراج کردیم

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دلیل اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «رفتارهای سیاسیِ تند کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی» اعلام کرد.

آگهی

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگارن گفت: «بازرسان تبعه سه کشور‌ اروپایی را که مرتبا رفتار سیاسی تند علیه جمهوری اسلامی دارند از لیست حذف کردیم.»

 آقای اسلامی افزود:«سه یا چهار نفر از آنها چندین سال است که به ایران نیامده‌اند، آژانس ۱۲۷ بازرس تایید شده در ایران دارد و این چند نفر عددی نیست نسبت به کل بازرسانی که در ایران دارد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به درخواست تروئیکای اروپایی و آمریکا مبنی بر تغییر تصمیم ایران در مورد اخراج بازرسان آژانس، اظهار داشت: «آنها رفتار سیاسی و عملیات روانی انجام می‌دهند. فشار آنها این است که ایران یکطرفه همه مفاد برجام را اجرا بکند و آنها هیچ‌گونه از تعهدات خود را انجام ندهند.» 

او همچنین در مورد ابراز نارضایتی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از همکاری ایران با نهاد ناظر سازمان ملل متحد، توضیح داد: «گروسی نوشته است که همکاری ایران با آژانس مطابق با انتظار نیست، زیرا انتظاری که آن‌ها بیان می‌کنند، براساس برجام است. من از روز اول به آن‌ها گفتم که این قرائت شما از برجام "JCPOA" (برنامه‌ جامع اقدام مشترک) نیست بلکه "ICPOA" (برنامه‌ جامع اقدام ایران) است؛ بنابراین، چون شما نمی‌خواهید که تعهداتتان را به‌صورت مشترک انجام دهید، به ایران برای انجام یک‌طرفه تعهداتش فشار می‌آورند. این خلاف برجام است. در برجام موارد ادعایی و اتهامی که تحت عنوان PMD (ابعاد احتمالی نظامی) بسته شده، دیگر بسته شده است. برجام یک معامله است و طرفین متعهد آن تعهداتی دارند. یکی از خروجی‌های برجام بسته شدن PMD و برداشته شدن تحریم‌ها بوده است. حالا دوباره از داخل آن، مکان و اطلاعات دربیاورند و دوباره به جمهوری اسلامی فشار بیاورند، این همان جریان سیاسی فشار برای ایجاد مزاحمت و امتیاز گرفتن است که کاری غیرقانونی و ظالمانه است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: «ما مسیر خودمان را طی می‌کنیم، طبق ضابطه آژانس کار می‌کنیم. آژانس هم مدام بر فعالیت‌های ما نظارت دارد. ما هم هیچ فعالیتی که دور از دسترس و اطلاع آژانس باشد در جمهوری اسلامی نداریم. قانون اقدام راهبردی بر ما حاکم است برای لغو تحریم‌ها لذا هر وقت تمام تحریم‌ها را لغو کنند ما هم تمام مفاد برجام را اجرا می‌کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه هفته پیش اقدام «نامتناسب و بی‌سابقه» ایران در ممنوعیت فعالیت چند تن از بازرسان این نهاد را محکوم کرد و آن را مانع از نظارت کامل بر فعالیت‌های اتمی تهران عنوان کرد.

این اقدام ایران، واکنشی به بیانیه یک ماه پیش آمریکا و تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و بریتانیا) در جلسه شورای حکام در وین بود که خواستار همکاری فوری تهران با آژانس در موضوعاتی از جمله توضیح درباره آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش ایران به گزارش آژانس درباره افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم: صحبت تازه‌ای نیست

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش داده است

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: اورانیم غنی شده تا ۸۳.۷ درصد در ایران یافت شد