آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش داده است

کاهش ذخایر انرژی اتمی ایران
کاهش ذخایر انرژی اتمی ایران Copyright Lisa Leutner/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
Copyright Lisa Leutner/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه به رویت خبرگزاری فرانسه رسیده است، ایران در ماه‌های اخیر ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش داده است.

آگهی

این ذخایر تا ۱۹ ماه اوت به ۳۷۹۵.۵ کیلوگرم رسید که نسبت به ماه مه [ماه قبل آن] ۹۲۹ کیلوگرم کاهش داشت. با این حال این میزان ذخایر بیش از ۱۸ برابر بیشتر از حد مجاز توافق سال ۲۰۱۵ است.

حدود سه هفته پیش روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در مطلبی نوشته بود که تهران تولید اورانیوم غنی شده در سطح نزدیک به استفاده نظامی را به شکل قابل توجهی کاهش داده است. طبق این گزارش مقامات بر این باورند که ایران غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی را کند کرده و مقدار کمی از ذخایر خود را کاهش داده است.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود نوشته بود که ایران در هفته‌های اخیر مقدار کمی از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد خود را رقیق کرده و میزان آن را هم کاهش داده است. طبق گزارش وال استریت ژورنال، ایران حتی پس از رقیق کردن مقداری از ذخایر خود همچنان مواد کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای در اختیار دارد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این در واکنش به این گزارش پاسخ روشنی نداد و تنها گفت که روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران طبق قانون مجلس پیش می‌رود.

با این حال در بخش گزارش دیگری که خبرگزاری فرانسه منتشر کرده است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از عدم همکاری ایران به‌ویژه درباره نصب مجدد دوربین‌های نظارتی ابراز تاسف کرده است.

این گزارش یک هفته قبل از نشست شورای حکام در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین مورد بررسی قرار گرفته است و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس ابراز تاسف کرده است که هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

آقای گروسی از ایران خواسته است به‌طور جدی و دراز مدت با آژانس همکاری کند.

وی گفته است که این وضعیت «عواقب زیان‌باری برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران دارد.»

وی همچنین به «عدم پیشرفت» در موضوع وجود ذرات اورانیوم هسته‌ای در دو سایت اعلام نشده در تورقوزآباد و ورامین اشاره کرده است.

این موضوع مدت‌ها است که روابط جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تیره کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جداگانه اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نسبت به ماه مه کاهش یافته است اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات اروپایی این موضوع را به دلایل فنی نسبت داده است. این دیپلمات اروپایی گفته است میزان تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد کاهش یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رافائل گروسی ممنوعیت فعالیت بازرسان هسته‌ای از سوی ایران را «ضربه‌ای جدی» به کار آژانس خواند

ایران: بازرسان آژانس را به دلیل رفتارهای سیاسیِ تند کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی اخراج کردیم

اسرائیل: تهران برای ۵ بمب اورانیوم کافی دارد؛ ایران اتمی از هر شهر آمریکا که بخواهد باج خواهد ستاند