وال استریت ژورنال: ایران تولید اورانیوم در سطح نزدیک به استفاده نظامی را کاهش داده است

یکی از مراکز هسته‌ای ایران در اصفهان
یکی از مراکز هسته‌ای ایران در اصفهان Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه وال استریت ژورنال در مطلبی نوشت که تهران تولید اورانیوم غنی شده در سطح نزدیک به استفاده نظامی را به شکل قابل توجهی کاهش داده است.

آگهی

طبق گزارشی که روز گذشته منتشر شد، مقامات بر این باورند که ایران غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی را کند کرده و مقدار کمی از ذخایر خود را کاهش داده است.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که دو روز پیش ایران اعلام کرد به پیش توافقی با ایالات متحده دست یافته است که در نهایت پنج آمریکایی بازداشت شده در ایران و شماری از ایرانیان زندانی در ایالات متحده آزاد خواهند شد. این توافق همچنین طبق گفته ایران به آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده این کشور در کره جنوبی منجر می‌شود.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود نوشته است که ایران در هفته‌های اخیر مقدار کمی از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد خود را رقیق کرده و میزان آن را هم کاهش داده است.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، ایران حتی پس از رقیق کردن مقداری از ذخایر خود همچنان مواد کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای در اختیار دارد.

بر اساس این گزارش ایران سرعت انباشت «اورانیوم با غنای بالا» را کاهش داده است.

این رسانه در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است که مقامات آمریکایی و اروپایی به تهران گفته‌اند که اگر تنش‌ها تا پایان تابستان امسال کاهش یابد، گفت‌وگوهای گسترده‌تر در اواخر سال جاری آغاز می‌شود.

با این حال وال استریت ژورنال گفته است که شاید کاهش میزان غنی‌سازی دلایل فنی داشته باشد اما رقیق‌سازی اورانیوم می‌تواند تصمیمی عامدانه باشد.

با این حال پیش بینی می‌شود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زودی گزارش جدیدی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که نمی‌تواند گزارش وال استریت ژورنال را تایید کند اما «از هر اقدامی که ایران ممکن است برای کاهش سرعت غنی‌سازی انجام دهد قطعا استقبال می‌کند.»

او گفت: «ما در حال مذاکره فعال درباره برنامه هسته‌ای نیستیم.»

وی همچنین تاکید کرد که محدودیت‌هایی برای دسترسی ایران به پول‌های آزاد شده وجود دارد و ایالات متحده نظارت کاملی بر چگونگی استفاده از این پول‌ها خواهد داشت.

دسترسی به حدود شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی سال‌ها مسدود شده است.

کربی تاکید کرد که این منابع تنها برای غذا، دارو و تجهیزات پزشکی قابل دسترس است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی را سه برابر کرد

رویترز: آمریکا مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین می‌فرستد

«پنج ایرانی-آمریکایی زندانی از اوین خارج شدند»؛ نیویورک تایمز: تهران و واشنگتن به توافق رسیدند