رویترز: آمریکا مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین می‌فرستد

خنثی سازی گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده توسط گارد ملی نیروی هوایی ایالات متحده
خنثی سازی گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده توسط گارد ملی نیروی هوایی ایالات متحده Copyright Staff Sgt. Nicholas Perez/AP
Copyright Staff Sgt. Nicholas Perez/AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi با استفاده از  Reuters
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنابر سندی که به دست رویترز رسیده، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قرار است برای نخستین بار مهمات مناقشه برانگیز ضدتانکی را که حاوی اورانیوم ضعیف‌شده است به اوکراین ارسال کند.

آگهی

بر اساس این سند که به تایید دو مقام آمریکایی رسیده، قرار است از این گلوله‌های ضدتانک به عنوان بخشی از بسته جدید کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین، هفته آینده رونمایی شود. 

به گزارش یک منبع مطلع، این گلوله‌ها که می‌توانند از تانک‌های آبرامز شلیک شوند، طی چند هفته آینده به اوکراین ارسال خواهند شد.  

بنابر اظهارات یک مقام آمریکایی ارزش این بسته کمک نظامی بین ۲۴۰ تا ۳۷۵ میلیون دلار خواهد بود.

اگرچه بریتانیا در اوایل سال جاری مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده را به کی‌یف ارسال کرده است، اما این نخستین‌بار است که ایالات متحده چنین محموله‌ای را به اوکراین می‌فرستد. ارسال این مهمات به دنبال تصمیم پیشین دولت آمریکا مبنی بر ارائه مهمات خوشه‌ای به کی‌یف برغم نگرانی‌ها از خطرات این تسلیحات برای غیرنظامیان، صورت می‌گیرد.

به‌کار گیری مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده بشدت مناقشه برانگیز است. مخالفانی مانند ائتلاف بین‌المللی برای ممنوعیت استفاده از سلاح‌های اورانیومی می‌گویند که بلع و استنشاق غبار اورانیوم ضعیف شده حاصل از این مهمات می‌تواند منجر به بروز خطرات جدی بر سلامتی انسان مانند سرطان و بیماری‌های مادرزادی در نسل‌های آینده شود. 

اورانیوم ضعیف شده محصول جانبی غنی‌سازی اورانیوم است که در ساخت گلوله‌های جنگی به‌کار گرفته می‌شود. چگالی بالای این ماده به گلوله‌ها امکان می‌دهد تا به راحتی در پوشش‌های زرهی نفوذ کرده و به صورت خودبه‌خود در ابری از غبار و فلز بسوزند. 

اگرچه پرتوزایی اورانیوم ضعیف‌شده بسیار کمتر از اورانیوم طبیعی است، اما ذرات آن برای مدت بسیاری در طبیعت باقی می‌مانند. 

ایالات متحده از این گلوله‌ها در جنگ‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۳ خلیج فارس و همچنین در بمباران یوگوسلاوی به دست نیروهای ناتو در ۱۹۹۹ استفاده کرده اسٌت.

Hidajet Delic/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
گلوله حاوی اورانیوم ضعیف شده که در بمباران یوگوسلاوی سابق توسط ناتو به‌کار گرفته شدHidajet Delic/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد می‌گوید، با انجام مطالعاتی در یوگوسلاوی سابق، کویت، عراق و لبنان به این نتیجه رسیده است که «وجود بقایای اورانیوم ضعیف شده پراکنده در محیط مسمومیت پرتوی یا سایر خطرات این‌چنینی برای ساکنان منطقه ایجاد نمی‌کند.»

با این حال، مواد پرتوزا می‌تواند به چالش عظیم پاکسازی پس از جنگ اوکراین بیفزاید. بخش‌هایی از این کشور در حال حاضر مملو از مهمات منفجر نشده‌ای چون بمب‌های خوشه‌ای و صدها هزار مین ضدنفر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا یکی از رهبران یاکوزا را به تلاش برای قاچاق اورانیوم به ایران متهم کرد

وال استریت ژورنال: ایران تولید اورانیوم در سطح نزدیک به استفاده نظامی را کاهش داده است

عملیات «پرچم دروغین» و بمب کثیف؛ آمریکا اواخر ۲۰۲۲ برای حمله اتمی روسیه به اوکراین آماده شده بود