گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: اورانیم غنی شده تا ۸۳.۷ درصد در ایران یافت شد

نگاه دانشجویی به سانتریفیوژهای ساخت داخل ایران در نمایشگاهی از دستاوردهای هسته‌ای این کشور، در تهران
نگاه دانشجویی به سانتریفیوژهای ساخت داخل ایران در نمایشگاهی از دستاوردهای هسته‌ای این کشور، در تهران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۱ ژانویه کشف کردند که دو آبشار از سانتریفیوژهای IR-6 در تاسیسات فردو ایران به گونه‌ای «قابل ملاحظه متفاوت» از آنچه قبلا اعلام شده بود، پیکربندی شده است. این آژانس روز بعد نمونه‌ای از آن را آزمایش کرد که اورانیوم با خلوص ۸۳.۷ درصد را نشان می‌دهد.

آگهی

طبق گزارشی که توسط آسوشیتدپرس منتشر شده، بازرسان ناظر هسته‌ای سازمان ملل، ذرات اورانیم غنی شده تا ۸۳.۷ درصد را در سایت هسته‌ای زیرزمینی فردو در ایران کشف کردند.

گزارش فصلی محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احتمالا تنش‌ها را بین ایران و غرب بر سر برنامه‌های هسته‌ای این کشور بیشتر خواهد کرد.

این در حالی است که تهران پس از ماه‌ها تظاهرات معترضان با ناآرامی‌های داخلی و همزمان با خشم غرب به دلیل ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین رو به رو است.

این گزارش آژانس توضیح داده که بازرسان در تاریخ ۲۱ ژانویه کشف کردند که دو آبشار از «سانتریفیوژهای IR-6» در تاسیسات فردو ایران به گونه‌ای «قابل ملاحظه متفاوت» از آنچه قبلا اعلام شده بود، پیکربندی شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز بعد نمونه‌ای از آن آزمایش کرد که خلوص تا ۸۳.۷ درصد را نشان داد.

طبق این گزارش، ایران به آژانس اطلاع داده که «نوسانات ناخواسته» در سطح غنی‌سازی ممکن است در دوره انتقال رخ داده باشد. حالا هم گفتگوها بین آژانس و ایران برای روشن شدن این موضوع ادامه دارد.

نمایندگان ایران در سازمان ملل بلافاصله به سوالات مربوط به این گزارش پاسخ نداده‌اند. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، هفته گذشته به دنبال آن بود که هر گونه شناسایی ذرات اورانیوم غنی شده تا این سطح را به عنوان عارضه جانبی لحظه‌ای برای دستیابی به محصول نهایی با خلوص ۶۰ درصد نشان دهد.

با این حال، کارشناسان می‌گویند که چنین اختلاف زیادی در خلوص حتی در سطح اتمی برای بازرسان مشکوک به نظر می‌رسد.

توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، ذخایر اورانیوم تهران را به ۳۰۰ کیلوگرم و غنی سازی را به ۳.۶۷ درصد محدود می‌کرد که گفته می‌شود برای سوخت نیروگاه هسته‌ای کافی است. 

 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذخایر اورانیوم ایران تا ۱۲ فوریه را حدود ۳۷۶۰ کیلوگرم اعلام کرد که ۸۷.۱ کیلوگرم نسبت به آخرین گزارش فصلی در نوامبر افزایش یافته است. از این مقدار، ۸۷.۵ کیلوگرم تا ۶۰ درصد غنی شده هستند.

اورانیوم غنی شده با خلوص نزدیک به ۸۴ درصد، دیگر فاصله چندانی تا خلوص سطح ۹۰ درصدی مورد نیاز تسلیحاتی ندارد. به این معنی که ایران می‌تواند به سرعت برای تولید بمب اتمی از آن استفاده کند.

اگرچه نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچنان به ارزیابی پیشین خود مبنی بر اینکه ایران به دنبال بمب اتمی نیست، باور دارند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اما فردو که زیر کوهی در نزدیکی شهر قم، در ۹۰ کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد، همچنان یکی از نگرانی‌های کشورهای غربی است. این پایگاه، به اندازه یک زمین فوتبال است. در واقع به اندازه‌‌ای بزرگ است که بتوان ۳ هزار سانتریفیوژ در آن نصب کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رافائل گروسی ممنوعیت فعالیت بازرسان هسته‌ای از سوی ایران را «ضربه‌ای جدی» به کار آژانس خواند

ایران: بازرسان آژانس را به دلیل رفتارهای سیاسیِ تند کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی اخراج کردیم

تحولات ایران؛ ادامه موج مسمومیت دانش‌آموزان و تجمع در مقابل ادارات آموزش و پرورش