واکنش ایران به گزارش آژانس درباره افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم: صحبت تازه‌ای نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران در واکنش به بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای خود مدعی شد که در این بیانیه نکته «تازه‌ای» مطرح نشده است.

آگهی

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه اظهار داشت: «ما کار جدیدی نداشتیم و همان فعالیت جاری ما هست که طبق چارچوب و ضوابط در حال انجام شدن است.»

وی در ادامه گفت: «حرفی که طرف مقابل مطرح کرده صحبت تازه‌ای نیست و بیشتر یک جنجال رسانه‌ای است، با توجه به شرایط سیاسی و وضعیتی که در غزه برای طرف مقابل پیش آمده آنها تلاش می‌کنند تا فضای دیگری را ایجاد کنند و افکار عمومی را از سمت غزه به سمت ایران متوجه کنند.»

بنا به اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهران طی هفته‌های گذشته تولید اورانیوم غنی‌سازی‌شده را افزایش داده است. این در حالی است که به گفته این نهاد وابسته به سازمان ملل ایران از اواسط سال ۲۰۲۳ غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا را کاهش داده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ما همان غنای ۶۰ درصد را تولید می کردیم، نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم.
محمد اسلامی
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

محمد اسلامی گفت: «ما همان غنای ۶۰ درصد را تولید می کردیم، نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم.»

سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران بنا به توافق سال ۲۰۱۵ بین تهران و قدرت‌های جهانی به ۳.۶۷ درصد محدود شده بود. این در حالی است که سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران به آستانه ۹۰ درصد که برای تولید سلاح هسته‌ای مورد نیاز است رسیده بود. ایران ضمن رد هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ا‌ی بر جنبه «صلح‌آمیز» برنامه هسته‌ای خود تاکید می‌کند. 

تلاش‌ها برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ که با شروع دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن آغاز شد از تابستان سال ۲۰۲۲ تاکنون بی‌نتیجه رها شده است. تنش‌ها بین ایران و آمریکا طی دو ماه گذشته همزمان با آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس افزایش یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد

ایران: بازرسان آژانس را به دلیل رفتارهای سیاسیِ تند کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی اخراج کردیم

گروسی با ابراز نگرانی از حمله احتمالی اسرائیل: بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته می‌شود