در بحبوحه تنش با چین، تایوان از نخستین زیردیایی ساخت خود رونمایی کرد

رونمایی از زیردیایی تایوان
رونمایی از زیردیایی تایوان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تایوان از اولین زیردریایی توسعه یافته داخلی خود رونمایی کرد تا گامی بزرگ در فرآیند تقویت توان دفاعی و بازدارندگی این جزیره در برابر نیروی دریایی چین بردارد.

آگهی

این زیردریایی که مطالعات ابتدایی آن در سال ۲۰۱۶ آغاز شده بود قرار است تا دو سال دیگر به خدمت ارتش تایوان در بیاید. 

تسای اینگ ون، رئيس جمهوری تایوان روز پنجشنبه ۲۸ سپتامبر از این زیردریایی در شهر جنوبی کائوسیونگ رونمایی کرد. تسای با بیان اینکه در گذشته داشتن یک زیردریایی ساخت داخل کار غیرممکن تلقی می شد، گفت: «امروز زیردریایی طراحی و ساخت مردم کشورمان جلوی چشمان ما نشسته است و این نقش مهمی در تقویت نیروی دریایی خواهد داشت و توانایی‌های ما را در جنگ نامتقارن افزایش می‌دهد.» 

تسای همچنین در خصوص چالش‌های پیش‌رو برای برنامه توسعه زیردریایی این جزیره گفت: «مهم نیست که در این مسیر چه خطرات و چالش‌هایی وجود دارد؛ تایوان باید گام بردارد و اجازه دهد سیاست دفاع ملی متکی به خود در این سرزمین رشد کند و شکوفا شود.» 

تایوان که چین آن را قلمرو خود می‌داند، برنامه زیردریایی‌های بومی را به بخشی کلیدی از یک پروژه بلندپروازانه برای مدرن‌سازی نیروهای مسلح خود تبدیل کرده است، زیرا پکن تقریبا روزانه تمرین‌های نظامی را برای اثبات حق حاکمیت خود انجام می‌دهد.

تسای گفت که این زیردریایی در سال ۲۰۲۵ آماده فعالیت می‌شود و به دو زیردریایی موجودی که در دهه ۱۹۸۰ از هلند خریداری شده می‌پیوندد. تایوان برای این برنامه زیردریایی بومی از تخصص و فناوری چندین کشور استفاده کرده است و می‌تواند گام مهمی برای این جزیره در عرصه توانایی‌های دفاعی به شمار آید. 

جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان در گفتگو با خبرنگاران در تایپه با اشاره به اینکه تایوان باید توان دفاعی خود را در مقابل خطراتی که از جانب چین متوجه این جزیره است، افزایش دهد، گفت: «داشتن یک زیردریایی جدید یکی از این استراتژی‌ها است. در پاسخ به هرکسی که راهبرد زیردریایی ما را زیر سوال می‌برد باید بگویم که این امر برای جلوگیری از وقوع جنگ لازم است.»

رئیس این برنامه در ماه مه گفته بود که تایوان امیدوار است تا سال ۲۰۲۷ حداقل دو زیردریایی توسعه یافته داخلی را مستقر کند و احتمالاً مدل های بعدی را به موشک مجهز خواهد کرد.

اولین زیردریایی با قیمت ۴۹ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار از سیستم رزمی شرکت آمریکایی لاکهید مارتین استفاده می‌کند و اژدرهای سنگین وزن مارک ۴۸ ساخت ایالات متحده را حمل می‌کند. این زیردریایی ماه آینده و پیش از تحویل به نیروی دریایی تا پایان سال ۲۰۲۴ وارد آزمایشات دریایی خواهد شد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دریاسالار هوانگ شو کوانگ، مشاور امنیتی تسای که این برنامه را رهبری می کند، این زیردریایی ها را یک «بازدارنده استراتژیک» توصیف کرده که می‌تواند با باز نگه داشتن بنادر در امتداد سواحل شرقی تایوان به حفظ «خط حیات» جزیره تا اقیانوس آرام کمک کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا بسته کمک‌های نظامی ۳۴۵ میلیون دلاری در اختیار تایوان قرار می‌دهد

تایوان چگونه توانست خود را در مقابل زلزله آماده کند؟

«قوی‌ترین» زمین‌لرزه تایوان در ۲۵ سال گذشته دست‌کم ۴ کشته و ۶۰ زخمی برجای گذاشت