دزدی صدها قطعه جواهر رومی و یونانی؛ موزه بریتانیا برای یافتن ۲هزار اثر مسروقه از مردم کمک خواست

موزه بریتانیا در لندن
موزه بریتانیا در لندن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موزه بریتانیا در تلاش برای بازیابی برخی از دو هزار اثری که معتقد است از مجموعه‌هایش به سرقت رفته‌اند، از مردم درخواست کمک کرد.

آگهی

 موزه بریتانیا روز سه‌شنبه با انتشار اطلاعیه اعلام کرد که یک خط تلفن ویژه را به برقراری ارتباط افرادی اختصاص داده که از آثار تاریخی و هنری به سرقت رفته اطلاعی در دست دارند.

موزه بریتانیا همچنین تاکید کرد که در حال همکاری با کارشناسان بین‌المللی، از جمله «متخصصان برجسته جواهرات» برای بازیابی اقلام مسروقه است.

این موزه در بیانیه خود همچنین اذعان کرد که «اکثریت قریب به اتفاق» آثار مفقود شده جواهرات و سنگ‌های قیمتی یونانی و رومی هستند. گفته می‌شود، اشیای دزدیده شده، عمدتا اندازه کوچکی داشته و خیلی در معرض دید عموم قرار نمی‌گرفته‌اند.

موزه بریتانیا از زمان افشای سرقت حدود دو هزار اثر خود تنها موفق به بازگرداندن ۶۰ مورد شده و ۳۰۰ اثر دیگر را نیز شناسایی کرده است.

این دزدی‌ها زمانی کشف شد که اشیایی از مجموعه‌های این موزه در فروش‌های آنلاین مشاهده شد. بر همین اساس، به نظر می رسد این سرقت‌ها حداقل به سال ۲۰۲۱ باز می‌گردد، زمانی که یک دلال هنری دانمارکی گفت که اقلامی را در فروشگاه آنلاین مشاهده کرده که به گمان او به مجموعه موزه بریتانیا تعلق دارد.

موزه بریتانیا پس از افشای این سرقت‌ها، جورج اوزبورن، وزیر سابق دارایی را به عنوان مدیر موقت جدید خود منصوب کرد.

مدیر پیشین موزه، هارتویگ فیشر ماه پیش در پی رسوایی حاصل از افشای سرقت‌ها از سمت خود کناره‌گیری کرد. همچنین، تا کنون یکی از کارمند این موزه نیز در جریان تحقیقات در مورد سرقت‌های افشا شده اخراج شده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

موزه بریتانیا ماه پیش مدعی شد که تحقیقات کاملی در مورد آثار گم شده انجام داده است، اما سپس آقای اوزبورن اعلام کرد که تحقیقات انجام شده برای روشن شدن حقیقت کافی نبوده است.  

پلیس متروپولیتن لندن هم اعلام کرده که تحقیقاتش در مورد اقلام سرقت شده از موزه بریتانیا همچنان ادامه دارد.

با این حال، مدیر موزه بریتانیا همچنان به همکاری مردم امید زیادی دارد، چنان که در گفتگو با رادیو بی‌بی‌سی گفته که «هنوز مردم صادق زیادی وجود دارند که حاضرند اقلام مسروقه را پس بدهند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انگشتر۷۵۰ هزار یورویی داخل جاروبرقی هتل ریتز پاریس پیدا شد

هنرمند دانمارکی که تابلوی خالی را به موزه به‌عنوان هنر مفهومی قالب کرده بود محکوم شد

موزه فرانسوی روز و ساعت خاصی را به بازدید برهنه از آثار هنری اختصاص داد