آمریکا: درخواست امیرعبداللهیان برای سفر به واشنگتن را رد کردیم

حسین امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده می‌گوید درخواست حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران برای تعلیق محدودیت‌های اعمال شده برای مقام‌های جمهوری اسلامی را رد و اجازه نداده این دیپلمات ایرانی به واشنگتن سفر کند.

آگهی

بنا بر گزارش‌ها، حسین امیرعبداللهیان، پس از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، به دنبال سفر به واشنگتن و بازدید از دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی بوده است. 

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این خبر به خبرنگاران گفت: «آنها این درخواست را مطرح کردند و وزارت امور خارجه آن را رد کرد. ما موظفیم به مقامات ایرانی و دیگر مقامات دولت‌های خارجی اجازه دهیم برای حضور در نشست‌های سازمان ملل به نیویورک سفر کنند. اما ما تعهدی نداریم که به آنها اجازه سفر به واشنگتن دی سی را بدهیم.» 

این مقام آمریکایی همچنین در ادامه افزود: «با توجه به بازداشت غیرقانونی شهروندان آمریکایی توسط ایران و حمایت این کشور از تروریسم، ما معتقدیم که اجابت این درخواست در حال حاضر مناسب و ضروری به نظر نمی‌رسد.» 

تهران هفته گذشته به پنج شهروند آمریکایی را از زندان آزاد کرد و به آنها اجازه داد تا پس از سالها از ایران خارج شوند. در مقابل آمریکا هم اجازه داد ۶ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد و به حسابی در قطر منتقل شود. 

پیش از این پایگاه خبری امواج میدیا برای نخستین بار از درخواست امیرعبداللهیان برای سفر به واشنگتن خبر داده بود. سفری که در صورت انجام نخستین حضور یک وزیر امور خارجه ایران در ۱۴ سال گذشته به واشنگتن به شمار می‌رود. در آن گزارش به نقل از منابع ناشناس آمده است: «امیرعبداللهیان گفته که شخصا می‌خواهد از حافاظت منافع جمهوری اسلامی بازدید کند اما مقام‌های آمریکایی این اجازه را به او ندادند.» 

ایران و آمریکا پس از انقلاب سال ۵۷ و اشغال سفارت آمریکا در تهران با یکدیگر قطع رابطه کردند. در حال حاضر پاکستان مسئولیت دفتر منافع ایران در واشنگتن را برعهده دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با تصمیم مایک پمپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و برای جلوگیری از سفرهای محمدجواد ظریف به دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف آمریکایی، در سال ۲۰۱۹ دولت آمریکا رفت و آمد مقام‌های ایرانی را به چند محله در نیویورک محدود کرد و این تصمیم در دولت بایدن هم برقرار مانده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار بورل و امیرعبداللهیان؛ سه پیام اصلی اتحادیه اروپا به ایران منتقل شد

امیرعبداللهیان: ابتکاری از سوی سلطان عمان برای رفع تحریم‌ها روی میز است

بیانیه تند کشورهای اروپایی علیه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران؛ خوشبینی امیرعبداللهیان