قهرمانی با اختلاف ۲۰۰ کیلوگرمی؛ قدرت‌نمایی زن تراجنسیتی در مسابقات وزنه‌برداری حاشیه‌ساز شد

مسابقات پاورلیفتینگ
مسابقات پاورلیفتینگ Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رکوردشکنی یک زن تراجنسیتی در مسابقات وزنه‌برداری قدرتی کانادا بحث‌های فراوانی را شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

آگهی

یک زن تراجنسیتی که در مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری قدرتی (پاورلیفتینگ) زنان غرب کانادا شرکت کرده بود توانست با ثبت اختلاف ۲۰۰ کیلوگرم با نفر دوم رکورد جهانی این رشته را بشکند.

آن اندرس، مرد بیولوژیک ۴۰ ساله که اکنون به عنوان یک زن شناخته می‌شود، در این مسابقات با بلند کردن ۵۹۷.۵ کیلوگرم وزنه در مجموع بالاتر از نزدیکترین حریفش سوجان گیل با حد نصاب ۳۸۷.۵ کیلوگرم به مقام نخست دست یافت.

با کسب این مجموع، آندرس یک حدنصاب ملی جدید در کانادا را به نام خود ثبت کرد. این در حالی است که رکورد ثبت شده، رکورد جهانی غیررسمی در بخش زنان نیز محسوب می‌شود.

در همین حال پخش یک ویدئو از آن اندرس در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده است. در این فیلم که پس از قهرمانی او ضبط شده است، وی در حال صحبت از حدنصاب دیگر وزنه‌بردارهای زن «با لحنی تمسخرآمیز» دیده می‌شود.

آن اندرس در این ویدئو که نزدیک به دو میلیون بازدید کننده داشته است می‌گوید: «چرا کیفیت رقابت‌های بخش زنان آنقدر پایین است؟ هیچ متوجه نمی‌شوم.»

فعالان ورزشی با انتقاد از اتحادیه وزنه‌برداری قدرتی کانادا می‌گویند سیاست‌های تراجنسیتی اعمال‌شده از سوی این اتحادیه ورزشی، که از اوایل سال جاری اجرایی شده و به زنان تراجنسیتی اجازه شرکت در مسابقات زنان را می‌دهد، باعث «تبعیض علیه ورزشکاران زن شده است». 

آنان می‌گویند رکورد ثبت شده توسط آن اندرس، «حدنصاب یک وزنه‌بردار قدرتی مرد متوسط است.»

در رای صادره از سوی اتحادیه پاورلیفتینگ کانادا که در ماه فوریه صادر شده آمده بود: «بر اساس پیشینه و شواهد موجود، کارگروه تخصصی اعتقاد دارد که ورزشکاران تراجنسیتی باید بتوانند در جنسیتی که با آن شناسایی می‌شوند، بدون توجه به اینکه تحت هورمون درمانی قرار گرفته‌اند یا نه، مشارکت داشته باشند.»

حامیان این رای، آن را تصمیمی تاریخی در حمایت از حقوق افراد تراجنسیتی می‌دانند. این در حالی است که منتقدان آن را یک مزیت تبعیض‌آمیز و ناعادلانه عنوان می‌کنند.

آوریل هاچینسون، وزنه‌برداری قدرتی زن کانادایی، پس از رکوردشکنی آندرس گفت: «خیلی ناامیدکننده بود. ورزشکاران زن سال‌ها به دنبال زدن چنین رکوردی بودند و ما از ورزشکاران برتر و درجه یکی صحبت می‌کنیم که دائم در حال تمرین هستند. رکوردشکنی او مدیون مزایای فیزیولوژیکی یک مرد است که بیش از یک زن بوده هم از نظر توده عضلانی، تراکم استخوان و هم ظرفیت ریه.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او اضافه کرد: «زنان بسیاری از مسابقات دیروز کنار کشیدند، زیرا می‌‌دانستند که آن اندرس حضور دارد. آنها به نشانه اعتراض در مسابقات شرکت نکردند و به فدراسیون هم نامه نوشتند، ولی فدراسیون اساساً هیچ کاری در مورد آن انجام نداد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زنان تراجنسیتی بنا به دستور فدراسیون بین‌المللی شطرنج از شرکت در مسابقات زنان منع شدند

جوان تراجنسیتی در آمریکا پس از ۷ سال در «جدال سرویس‌های بهداشتی» پیروز شد

دولت فدرال کانادا متعهد به اجرای «برنامه تغذیه ملی» در مدارس سراسر کشور شد