هفتادوهشتمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما؛ نخست‌وزیر ژاپن از «تهدیدات هسته‌ای روسیه» ابراز تاسف کرد

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در هفتاد و هشتمین سالگرد اولین بمباران اتمی جهان در هیروشیما
فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در هفتاد و هشتمین سالگرد اولین بمباران اتمی جهان در هیروشیما Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هفتاد و هشت سال پیش، آمریکا چند روز قبل از پایان جنگ جهانی دوم، دو شهر ژاپن را با بمب اتمی مورد حمله قرار داد. حمله‌ای که در آن حدود ۱۴۰ هزار نفر در هیروشیما و ۷۴ هزار نفر در ناکازاکی جان خود را از دست دادند.

آگهی

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن همزمان با برگزاری هفتاد و هشتمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما، تهدیدهای روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای را مورد انتقاد قرار  داد. 

او روز یکشنبه در مراسمی در هیروشیما گفت: «ژاپن به عنوان تنها کشوری که در جنگ متحمل بمباران اتمی شده است، به تلاش‌ها برای رسیدن به جهانی عاری از سلاح هسته‌ای ادامه خواهد داد. اما مسیر رسیدن به آن، به دلیل تشدید اختلافات در جامعه بین‌المللی بر سر خلع سلاح هسته‌ای و تهدید هسته‌ای روسیه به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.»

کازومی ماتسویی، شهردار هیروشیما نیز در سخنرانی خود در این مراسم، خواستار لغو تسلیحات هسته‌ای شد و تصور رهبران گروه هفت از بازدارندگی هسته‌ای را «حماقت» خواند. 

او گفت: «رهبران جهان باید با این واقعیت رو به رو شوند که تهدیدات هسته‌ای که اکنون توسط برخی سیاستگذاران بیان می‌شود، حماقت تئوری بازدارندگی هسته‌ای را آشکار می‌کند.»

روز یکشنبه همچنین زنگ صلح ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه بامداد، دقیقا زمانی که هفتاد و هشت سال پیش بمب‌ اتمی بر سر شهر هیروشیما رها شد، به صدا درآمد. حدود ۵۰ هزار شرکت‌کننده در مراسم یادبود در فضای باز، به احترام جان باختگان این حادثه لحظاتی سکوت کردند.

روز بزرگداشت قربانیان اولین حمله اتمی جهان در حالی برگزار شد که مقامات روسیه درباره استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ با اوکراین صحبت‌هایی را به میان آورده‌اند؛ البته مقامات غربی گفته‌اند هیچ مدرکی دال بر تدارکات چنین حملاتی توسط روسیه وجود ندارد. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در سخنانی که توسط یک نماینده سازمان ملل در این مراسم خوانده شد، گفت: «رهبران جهان از این شهر بازدید کرده‌اند، بناهای تاریخی آن را دیده‌اند، با بازماندگان شجاع آن صحبت کرده‌اند و با جسارت به دنبال خلع سلاح هسته‌ای هستند. آنها باید کار بیشتری انجام دهند چراکه بار دیگر بر طبل جنگ هسته‌ای کوبیده شده است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بمبی که ۶ اوت سال ۱۹۴۵ روی هیروشیما افتاد با نام مستعار «پسر کوچک» هزاران نفر را در همان لحظه و ۱۴۰ هزار نفر را تا پایان آن سال از بین برد. ژاپن چند روز بعد از این اتفاق، یعنی در تاریخ ۱۵ اوت تسلیم شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران گروه ۷ در هیروشیما؛ تشکیل یک جبهه متحد علیه روسیه و تقویت هماهنگی‌ها در مقابل چین

تصاویری از هیروشیما در ۷۵امین سالگرد حمله اتمی آمریکا؛ یاد قربانیان گرامی داشته شد

بزرگداشت یاد قربانیان حمله اتمی به ناگاساکی همزمان با افزایش نگرانی‌ها از وقوع طوفان در ژاپن