آغاز تخلیه شهروندان فرانسه از نیجر؛ هشدار مالی و بورکینافاسو درباره مداخلات نظامی خارجی

مردم نیجر در راهپیمایی در حمایت از کودتاچیان در روز یکشنبه ۳۰ ژوئیه. روی پلاکارد نوشته شده است: «مرگ بر فرانسه، زنده باد پوتین».
مردم نیجر در راهپیمایی در حمایت از کودتاچیان در روز یکشنبه ۳۰ ژوئیه. روی پلاکارد نوشته شده است: «مرگ بر فرانسه، زنده باد پوتین». Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سرنگونی دولت منتخب نیجر، هفتمین استیلای نظامیان در مناطق غربی و مرکزی قاره آفریقا در سه سال گذشته است. این رویداد علاوه بر ایجاد موجی از شوک در منطقه، متحدان غربی نیجر را نیز از نفوذ روسیه هراسان کرده است.

آگهی

چند روز پس از اینکه نظامیان در نیجر قدرت را به دست گرفتند، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که از امروز روند تخلیه اتباع فرانسوی و اروپایی را از این کشور آفریقایی آغاز خواهد کرد. 

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که این تخلیه «خیلی زود» و در «مدت زمانی بسیار محدود» انجام خواهد شد.

در حال حاضر حدود ۵۰۰ غیرنظامی فرانسوی و حدود ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی در این کشور حضور دارند و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز هشدار داد که هرگونه حمله به نهادهای وابسته به دولت فرانسه در نیجر با «پاسخ سریع و سازش‌ناپذیر» این کشور روبرو خواهد شد.

ایتالیا هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک پرواز ویژه برای بازگرداندن اتباع خود از شهر نیامی، پایتخت نیجر اختصاص خواهد داد. 

از زمان برکناری محمد بازوم از مقام ریاست‌جمهوری نیجر در چهارشنبه گذشته، مرزهای نیجر روی پروازهای تجاری بسته شده است.

بی‌ثبات‌سازی به روش روسی- آفریقایی

هواداران حاکمیت جدید نظامی در نیجر روز یکشنبه پرچم‌های فرانسه را به آتش کشیدند و به سفارت فرانسه در نیامی، پایتخت نیجر حمله‌ور شدند که باعث شد تا نیروهای پلیس در پاسخ به این عمل، گاز اشک‌آور شلیک کنند.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که تظاهرات در مقابل سفارت و اتهامات متعاقب آن مبنی بر تیراندازی فرانسه به سمت جمعیت «همگی اجزای معمول بی‌ثبات‌سازی به روش روسی- آفریقایی» است. فرانسه همچنین اتهام تیراندازی به روی جمعیت را رد کرد.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدوران واگنر روسیه، هفته گذشته از کودتا در نیجر استقبال کرد و گفت که نیروهایش برای بازگرداندن نظم آماده هستند.

آسوشیتدپرس
سردر ورودی سفارت فرانسه در شهر نیامیآسوشیتدپرس

هشدار نسبت به مداخله علیه کودتاچیان

همزمان کشورهای بورکینافاسو و مالی (که هر دو نیز تجربه کودتا دارند و اکنون تحت رهبری یک حکومت نظامی اداره می‌شوند) روز دوشنبه هشدار دادند که هرگونه مداخله نظامی در نیجر برای بازگرداندن رئیس جمهور مخلوع این کشور، به‌مثابه «اعلام جنگ» علیه این دو کشور خواهد بود.

هشدار این دو کشورِ همسایه نیجر یک روز پس از آن صادر شد که رهبران کشورهای حوزه غرب آفریقا با پشتیبانی شرکای غربی خود، تهدید کردند که ممکن است برای بازگرداندن آقای بازوم به قدرت، از قدرت «زور» استفاده کنند و همزمان تحریم‌هایی علیه کودتاچیان وضع کردند.

وضعیت نیروهای نظامی خارجی در نیجر

کشور فرانسه که در گذشته یکی از قدرت‌های استعماری در آفریقا بود، بالغ بر یک دهه است که نیروهای خود را با هدف کمک به مبارزه با شورشیان اسلام‌گرا، به این منطقه اعزام کرده است و اکنون برخی از مردم محلی می‌گویند که فرانسه باید مداخله در امور آن‌ها را متوقف کند.

ایالات متحده، آلمان و ایتالیا هم در قالب ماموریت‌های نظامی-آموزشی در نیجر حضور دارند. با این حال، تاکنون خبری مبنی بر تخلیه این نیروها منتشر نشده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

کودتا در نیجر روز چهارشنبه ۲۶ ژوئیه با مسدود کردن خروجی کاخ ریاست‌جمهوری توسط گارد ریاست‌جمهوری به فرماندهی ژنرال چیانی آغاز شد. گمان می‌رود که محمد بازوم، رئیس‌جمهور پیشین در سلامت کامل اما در اسارت گارد ریاست جمهوری باشد.

عبدالرحمن چیانی ۶۲ ساله که هم اکنون خود را رهبر نیجر می‌داند، از سال ۲۰۱۱ مسئولیت گارد ریاست جمهوری را بر عهده داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کودتا در نیجر؛ هزاران نفر از طرفداران نظامیان تظاهرات کردند و سفارت فرانسه را آتش زدند

«توافق تامین اورانیوم میان تهران و کودتاگران نیجر»؛ نیامی همکاری نظامی را با آمریکا لغو کرد

ابراز علاقه رئيسی برای همکاری اقتصادی با کودتاگران نیجر