نخست وزیر سوئد: به شدت نگران عواقب استمرار قرآن‌سوزی در کشور هستم

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد
اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد می‌گوید بسیار نگران عواقب احتمالی اقدامات تازه علیه قرآن و هتک حرمت کتاب مقدس مسلمانان است.

آگهی

آقای کریسترسون در گفتگو با یک رسانه سوئدی با اشاره به اینکه درخواست‌های بیشتری برای دریافت مجوز برگزاری مراسم علیه قرآن به پلیس ارسال شده، تاکید کرد: «اگر این مجوزها صادر شوند با روزهایی رو به رو خواهیم شد که خطر وقوع یک اتفاق جدی وجود دارد. من به شدت نگرانم که این روند به چه فرجامی منجر خواهد شد.» 

حملات به قرآن در سوئد و دانمارک در هفته‌های اخیر باعث رنجش بسیاری از کشورهای مسلمان از جمله ترکیه شده است. همین موضوع سبب شده بود تا آنکار بر مخالفت‌های خود برای پیوستن سوئد به ناتو بیفزاید. 

در هفته‌های اخیر سفارت سوئد در کشورهای اسلامی مورد تعرض قرار گرفته و روز ۲۰ ژوئیه گروهی از معترضان خشمگین مسلمان در بغداد به سفارت سوئد حمله و آنجا را به آتش کشیدند. 

کریسترسون در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که تصمیم برای اعطای مجوز برای تظاهرات بر عهده پلیس است. سرویس امنیتی سوئد، SAPO، ارزیابی خود از سطح تهدید را ۳ از ۵ عنوان کرده که به معنای «تهدید بالا» در وضعیت بحرانی است. 

سوئد و دانمارک گفته‌اند که از سوزاندن قرآن ابراز تاسف می‌کنند اما با توجه به قوانینی که از آزادی بیان حمایت می‌کند، نمی‌توانند اقدامی برای مقابله با آن انجام دهند. همین مسئله موجب شده که موج انتقادات و خشم عمومی مسلمانان متوجه این دو کشور شود. 

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد روز پنجشنبه در خصوص این مسئله به خبرنگاران گفت: «در برخی کشورها این تصور وجود دارد که دولت سوئد پشت این موضوع است یا آن را تایید می کند در حالیکه این اصلا درست نیست و ما نه پشت آن هستیم و نه آن‌را تایید می‌کنیم.» او در ادامه افزود: «این اقدامات توسط افرادی انجام می‌شود که در چارچوب قوانین آزادی بیان عمل می کنند.»

وزیر خارجه سوئد همچنین تاکید کرد که در این خصوص با وزرای خارجه ایران، عراق، الجزایر، لبنان و همچنین دبیرکل سازمان ملل در تماس و گفتگو بوده است. او اضافه کرد که قصد دارد با دبیر کل سازمان کشورهای اسلامی نیز صحبت کند. 

بیلستروم در ادامه گفت: «ما در مورد این مسائل بحث خواهیم کرد و مهم است که تاکید کنیم که این یک موضوع طولانی مدت است و هیچ راه حل سریعی برای آن وجود ندارد.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دولت سوئد در دفاع از قوانین گسترده آزادی بیان و در عین حال اجتناب از توهین احتمالی به مسلمانان با مشکل جدی رو به رو شده است. این اما در حالیست که اعضای حزب دموکرات‌های سوئد که بزرگترین حزب دست راستی این کشور است بارها درباره آنچه «اسلامی‌سازی» جامعه سوئد می‌خوانند هشدار داده و از مهاجران خواسته‌اند «ارزش‌های سوئدی» را ارج نهند. این حزب اگرچه عضوی از دولت ائتلافی حاکم نیست اما حمایت آنها از ائتلاف دست راستی باعث شده تا کابینه کنونی در قدرت بماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار ارتش و دولت سوئد به شهروندان به آمادگی برای جنگ؛ سوئدی‌ها هراسان به فروشگاه‌ها هجوم بردند

درخواست‌های تازه برای سوزاندن قرآن، تورات و انجیل تسلیم پلیس سوئد شد

سوئدِ عضو ناتو به لتونی نیروی کمکی اعزام می‌کند