درخواست‌های تازه برای سوزاندن قرآن، تورات و انجیل تسلیم پلیس سوئد شد

عکس ارشیوی از اعتراض مسلمانان پاکستانی به قرآن‌سوزی در سوئد
عکس ارشیوی از اعتراض مسلمانان پاکستانی به قرآن‌سوزی در سوئد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس سوئد سه درخواست تازه برای صدور مجوز آتش‌زدن متون مقدس مذهبی را دریافت کرده که نگرانی‌هایی را در این کشور برانگیخته است.

آگهی

جروزالم پست با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرد که این درخواست‌ها برای آتش زدن نسخه‌هایی از قرآن، تورات و انجیل (عهد جدید) به پلیس سوئد ارائه شده است.

بنا به این گزارش، دو مورد از این درخواست‌ها در استکهلم، پایتخت و یک مورد نیز در هلسینگبورگ، شهری در استان اسکونه، واقع در جنوب این کشور تسلیم پلیس شده است.

از دو مورد درخواست مجوزی که در استکهلم ارائه شده، یک مورد به سوزاندن قرآن در خارج از مسجدی در پایتخت سوئد مربوط می‌شود؛ برگزارکنندگان این رویداد جنجالی اصرار دارند که «در اسرع وقت» اتفاق بیافتد.

درخواست‌های تازه دریافت مجوز آتش زدن متون مذهبی در حالی به پلیس سوئد ارائه شده که اقدام یک شهروند عراقی‌تبار این کشور در سوزاندن نسخه‌ای از قرآن بیرون یکی از مساجد استکهلم به تازگی خشم و انتقاد‌های گسترده‌ای را در میان کشورهای اسلامی و حتی برخی کشورهای غربی برانگیخت.

 پلیس سوئد دریافت درخواست‌ها را تایید و اعلام کرده است که برای اطمینان از اینکه واجد شرایط لازم باشند آنها را به صورت جداگانه را مورد بررسی و ارزیابی قرارخواهد داد.

این در حالیست که موارد قبلی قرآن‌سوزی‌ پیامدهای سیاسی برای این کشور به همراه داشته و در روند عضویت سوئد در ناتو اخلال ایجاد کرده است.

گفته می‌شود که یکی از درخواست‌های تازه ارائه شده به پلیس سوئد به سوزاندن کتاب تورات، مقابل سفارت اسرائیل در استکهلم مربوط می‌شود که برای ۱۵ ژوئیه برنامه ریزی شده است.

گزارش‌ رسانه‌ها در سوئد همچنین از نگرانی، بهت و هراس برخی شخصیت‌های سیاسی در این کشور نسبت به درخواست‌های تازه ارائه شده به منظور دست زدن به اینگونه «اعمال نفرت‌‌انگیز» حکایت دارد.

این رویدادهای جنجال‌ساز از ظرفیت لازم برای برانگیختن موج تازه‌ای از اعتراض‌ها برخوردار است و ابهاماتی را در خصوص پیامدهای قانونی و تبعات چنین اقدامات تحریک‌آمیزی علیه گروه های مذهبی خاص مطرح می کند.

خاخام موشه دیوید هاکوهن، از رهبران مذهبی جامعه یهودیان سوئد به جروزالم پست گفت: جامعه یهودی در سوئد در پی ارائه این درخواست‌ها شوکه شده است.

هاکوهن یکی از بنیانگذاران و مدیر بنیادی موسوم به «امانه» در سوئد است که گفتگو و تساهل در ارتباط میان اقلیت‌های مذهبی، عمدتاً مسلمان و یهودی در این کشور را ترویج می کند.

وی ضمن اشاره به مواضع پیشین خود در مخالفت با قرآن‌سوزی‌های اخیر در سوئد، اراده برخی شهروندان این کشور برای سوزاندن کتاب‌های مقدس یهودیان، مسلمانان و مسیحیان را محکوم کرد.

رهبر مذهبی جامعه یهودیان سوئد تاکید کرد که دولت این کشور درکی از این جرائم که با نفرت‌افکنی و تهدید برای زندگی مذهبی همراه است،‌ ندارد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر سوئد: به شدت نگران عواقب استمرار قرآن‌سوزی در کشور هستم

اردوغان: سوئد در صورت مجاز بودن قرآن‌سوزی نمی‌تواند به ناتو بپیوندد

پلیس سوئد برای تظاهراتی به منظور «تورات و انجیل سوزی» مقابل سفارت اسرائیل مجوز داد