عضویت در ناتو و آزادی بیان؛ پلیس سوئد این‌بار مانع قرآن‌سوزی شد

قرآن‌سوزی راسموس پالودان
قرآن‌سوزی راسموس پالودان Copyright AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس سوئد مانع برگزاری تظاهراتی شد که قرار بود طی آن قرآن سوزی انجام شود. قرآن سوزی در استکهلم پیش‌تر در ماه ژانویه خشم دولت اسلام‌گرای ترکیه را برانگیخت و روند عضویت سوئد را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو متوقف شد.

آگهی

پلیس سوئد مانع برگزاری تظاهراتی شد که قرار بود طی آن قرآن سوزی انجام شود. قرآن سوزی در استکهلم پیش‌تر در ماه ژانویه خشم دولت اسلام‌گرای ترکیه را برانگیخت و روند عضویت سوئد را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو متوقف شد.

پلیس این کشور اسکاندیناویایی به دلیل احتمال وجود خطر‌های امنیتی این‌بار به برگزار‌ی این تظاهرات در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم چراغ سبز نداد.

یک مقام ارشد پلیس سوئد می‌گوید: «قرآن سوزی بیرون سفارت ترکیه در ژانویه ۲۰۲۳ باعث بروز خطر برای جامعه و امنیت ملی سوئد شد. همچنین منافع خارجی سوئد و سوئدی‌های خارج‌نشین را نیز با خطر مواجه کرد. این کشور در حال حاضر هدف حملات شده است.»

یک انجمن کوچک و کمتر‌شناخته شده سوئدی با عنوان «آپالاکرنا» خواهان برگزاری این تجمع با هدف اعتراض به پیوستن سوئد به ناتو شده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در اواخر ماه ژانویه اعلام کرد که به دلیل قرآن سوزی توسط یک راست‌گرای افراطی به نام راسموس پالودان در استکهلم، سوئد که پیشتر از سوی این کشور متهم به پناه دادن به «تروریست‌های کرد» شده بود، دیگر نمی‌تواند روی حمایت ترکیه برای پیوستن به ناتو حساب کند.

این قرآن‌سوزی که در مقابل دوربین و تحت حفاظت پلیس انجام شد، اعتراضات و تظاهرات گسترده‌ای را در چندین کشور مسلمان برانگیخت.

پلیس سوئد نیز در ماه ژانویه در چارچوب حمایت از آزادی بیان مجوز این اقدام را صادر کرده بود.

مذاکرات استکهلم و آنکارا با هدف پیوستن سوئد به ناتو از آن زمان به حالت تعلیق درآمده است و اکنون نیز ترکیه درگیر عواقب زلزله فاجعه‌بار بامداد دوشنبه در جنوب شرقی این کشور است. 

ساپو، سرویس اطلاعات سوئد روز چهارشنبه درباره افزایش تهدیدات تروریستی در این کشور هشدار داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حکم دادگاه فدرال آمریکا مبنی بر محدودیت ارتباط دولت با رسانه‌های اجتماعی

واکنش‌ها به قرآن‌سوزی مهاجر عراقی در استکهلم؛ ایران سفیر سوئد را احضار کرد

مذاکرات با ترکیه بر سر الحاق سوئد و فنلاند به ناتو از ۹ مارس از سر گرفته می‌شود