آتش‌سوزی در یونان؛ هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند

آتش‌سوزی در یونان
آتش‌سوزی در یونان Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از سی‌هزار نفر تا عصر شنبه به دلیل آتش‌سوزی غیر قابل کنترل در جنگل‌های جزیره «رودس» یونان مجبور به ترک هتل‌ها و خانه‌هایشان شدند. این آتش تقریبا تمام طول هفته گذشته در جنگل‌های این جزیره شعله‌ور و محصور بود اما بادهای شدید و دمای بالای هوا آن‌ را از نقاط کوهستانی به سوی سواحل مرکزی و غربی کشاند.

آگهی

به گفته نیکوس الکسیو، سخنگوی گارد ساحلی، شناورهای این گارد و بیش از سی قایق شخصی تا کنون دست‌کم دوهزار نفر از جمله گردشگران را از سواحل نزدیک به «کیوتاری» و «لاردوس» در جنوب این جزیره تخلیه کرده‌اند.

آتش‌نشان‌ها به همراه هواپیماهای آتش‌نشانی هوایی و همچنین نیروهای پشتیبان اسلواکی در حال مبارزه با هجوم این آتش هستند. در تصاویر تلویزیون یونان، گردشگران به عنوان بخشی از عملیات تخلیه، چمدان به دست درحالی در صف‌های طولانی در سواحل این جزیره دیده‌می‌شوند که دود ناشی از آتش در پس زمینه آن‌ها مشخص است.

کنستانتینوس تاراسلیاس، معاون شهردار رودس می‌گوید: «شب گذشته در اطراف روستای لارما آتش‌شکن ایجاد کرده‌ بودیم، اما تغییر ناگهانی ۱۸۰ درجه‌ای جهت بارد در صبح امروز باعث افزایش گسترده آتش و رسیدن آن به ناحیه سکونت گردشگران شد. کسانی که مجبور به ترک منطقه شده‌اند در یک استادیوم سرپوشیده و همچنین هتل‌های منطقه اسکان داده شدند. سه قایق مسافربری نیز به اسکان مسافران پرداختند.»

به گزارش خبرگزاری آتن، این آتش‌سوزی به سه هتل در روستای ساحلی کیوتاری آسیب زده است. مقامات محلی نیز به دلیل پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش دما تا ۴۵ درجه سانتیگراد، نسبت به خطر بالای گسترش این آتش‌سوزی در جزیره رودس و دیگر مناطق یونان هشدار دادند. 

مقامات ارشد دولتی نیز قصد دارند برای کنترل شرایط به رودس سفر کنند. 

آتش‌سوزی‌های این‌چنینی در یونان رایج هستند، اما در سال‌های اخیر تابستان‌های گرم‌تر، خشک‌تر و بادخیزتر، این کشور را به کانون آتش‌سوزی جنگلی تبدیل کرده‌ است. 

کارشناسان هواشناسی نسبت به ادامه افزایش دمای هوا تا پایان هفته جاری هشدار دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش سوزی‌های جنگلی و دستور نخست‌وزیر یونان برای آماده‌ باش: ما در جنگ هستیم

هزاران نفر در پی آتش‌سوزی در جزایر قناری مجبور به ترک محل زندگی خود شدند

با ادامه آتش‌سوزی‌ها در کانادا هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند