گرما مرگبار است در خانه‌هایتان بمانید؛ در اروپا وضعیت قرمز اعلام شد؛ سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد

گرما در مادرید، پایتخت اسپانیا
گرما در مادرید، پایتخت اسپانیا Copyright Manu Fernandez/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
Copyright Manu Fernandez/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرکز هماهنگی واکنش اضطراری اتحادیه اروپا برای اغلب مناطق ایتالیا، شمال شرق اسپانیا، کرواسی، صربستان، جنوب بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو وضعیت هشدار قرمز را صادر کرده است.

آگهی

مناطق وسیعی از جنوب و شرق اروپا روز سه‌شنبه ۱۸ ژوئیه در وضعیت هشدار قرمز موج گرما قرار گرفتند. همزمان سازمان جهانی هواشناسی نسبت به افزایش خطر مرگ و میر ناشی از وضعیت آب و هوایی نامتعارف در آسیا و آمریکا هشدار داد.

مقامات در اروپا پس از آن که دومین موج گرما در چند هفته اخیر منطقه مدیترانه را در بر گرفت به ساکنان و گردشگران هشدار دادند تا در گرم‌ترین ساعات روز در خانه بمانند. هم‌زمان حداقل سه کشور اروپایی یونان، اسپانیا و سوئیس با آتش‌سوزی‌های جنگلی دست و پنجه نرم می‌کنند.

دمای هوا در جزیره ساردینیای ایتالیا در دریای مدیترانه ممکن است به بیش از ۴۷ درجه برسد. بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان هواشناسی دمای هوا ممکن است در چندین شهر ایتالیا از جمله در رم، پایتخت، به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد برسد.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) همزمان با گرمای سوزان آن هم در اوج فصل گردشگری در تابستان اروپا اعلام کرد که موج گرما در نیمکره شمالی تشدید خواهد شد. تخمین زده شده است که سال گذشته در اروپا ۶۱ هزار نفر در اثر موج گرما جان خود را از دست داده‌اند.

مرکز هماهنگی واکنش اضطراری اتحادیه اروپا برای اغلب مناطق ایتالیا، شمال شرق اسپانیا، کرواسی، صربستان، جنوب بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو وضعیت هشدار قرمز را صادر کرده است.

در پی موج گرمای تابستان امسال دمای هوای در دره مرگ کالیفرنیا به ۵۳ درجه و در شمال غرب چین به ۵۲ درجه سانتیگراد رسید، گرمایی که علاوه بر آتش سوزی‌های جنگلی از یونان گرفته تا کوه‌های آلپ سوئیس با سیل مرگبار در هند و کره جنوبی همزمان شده است.

سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید گرمی هوا در آمریکای شمالی، آسیا و سراسر آفریقای شمالی و مدیترانه برای چند روز متوالی در هفته پیش‌رو بالای ۴۰ درجه سانتیگراد خواهد بود.

این سازمان افزود انتظار می‌رود حداقل دمای شبانه به بالاترین حد جدید خود برسد و باعث افزایش موارد حملات قلبی و مرگ و میر شود.

گرمای شب خطرناکتر از گرمای روزاست

در این بیانیه آمده است: «در حالی که بیشتر توجهات بر روی حداکثر دمای روز متمرکز است، این دمای شبانه است که بیشترین خطرات را برای سلامتی به ویژه برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر دارد.»

سازمان‌های گردشگری گمان می‌کنند که گرما در اروپا باعث تغییر دائمی عادات گردشگران خواهد شد و آنها مقاصد خنک‌تری را انتخاب و بجای تابستان در بهار یا پاییز سفر خواهند کرد. 

در اسپانیا و در آستانه انتخابات پیش رو در روز یکشنبه، سیاستمداران با تغییر مکان و زمان کمپین‌ها و یا محدود کردن مبارزات انتخاباتی خود در فضای باز و روی آوردن به شبکه‌های مجازی آنلاین، خود را با گرمای سوزان وفق داده‌اند.

گرم‌ترین تابستانهای ثبت شده در اروپا

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتاً خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر و شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سالهاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

«سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا» می‌گوید سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ میلادی گرم‌ترین تابستان‌های تاریخ این قاره بوده است و بالاترین دما دو سال پیش با ۴۸.۸ درجه سانتیگراد در سیسیل ایتالیا ثبت شد.

وزارت بهداشت ایتالیا روز سه‌شنبه برای ۲۰ شهر از ۲۷ شهر بزرگ این کشور وضعیت هشدار قرمز هواشناسی صادر کرده است. سه شهر دیگر در روز چهارشنبه به این فهرست اضافه خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناسا: ماه جاری ژوئيه احتمالا گرم‌ترین ماه تاریخ کره زمین ثبت خواهد شد

براساس نتایج یک تحقیق تابستان ۲۰۲۲ بیش از ۶۰ هزار نفر در اروپا بر اثر گرما جان باختند

تانک مجهز به هوش مصنوعی؛ آلمان و فرانسه قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد یورویی امضا کردند