ایران: روند گفت‌وگوها با اروپا می‌تواند در آینده به تبادل زندانیان منجر شود

زندان اوین
زندان اوین Copyright ایسنا
Copyright ایسنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که روند گفت‌وگوها با اروپا می‌تواند در آینده به تبادل زندانیان منجر شود.

آگهی

وی در نشست رسانه‌ای هفتگی خود درباره مذاکرات میان ایران و اروپا در موضوع تبادل زندانیان گفت: «ما معتقدیم افرادی که در ایران زندانی هستند مرتکب جرم و نقض قوانین ملی ایران شده‌اند و مبتنی بر قوانین ایران مورد بازجویی و محاکمه قرار گرفتند.»

وی تاکید کرد که روند گفت‌وگوها می تواند در بازه زمانی آینده، منجر به برخی تبادل‌ها شود.

این مقام ایرانی تصریح کرد که «عفو زندانی که مرتکب جرم شده یک اصل نیست اما ایران در موارد قابل توجهی به برخورد انسانی عمل کرده است».

در آخرین مورد آزادی شهروندان اروپایی، چهار ماه پیش دو شهروند ایرانی-اتریشی و یک دانمارکی با حمایت دولت بلژیک آزاد شدند. این آزادی‌ها در راستای مبادله اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در بلژیک انجام شد که در مرحله نخست همراه با اسدی، اولیویه ونده کاستیل (امدادگر بلژیکی بازداشت شده در تهران) آزاد شد و در مرحله دوم سه شهروند دیگر اروپایی آزاد شدند.

پیش بینی می‌شود حدود ۱۰ زندانی غربی دیگر در زندان‌های ایران در بازداشت باشند. برخی از این افراد دو تابعیتی هستند. فرانسه در این بین سهم بیشتری دارد.

سفر دوباره وزیر خارجه عمان به ایران

سفر وزیر خارجه عمان به تهران بخش دیگری از سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران را به خود اختصاص داد. 

به نظر می‌رسد که این سفر نیز مانند سفرهای پیشین، با توجه به نقش عمان به‌عنوان میانجی در موضوعات بین‌المللی مخصوصا در ارتباط با ایران انجام شده باشد و زمزمه‌ها در ارتباط با ربط این سفر به مذاکرات احتمالی درباره برجام را بیشتر کرده است.

ناصر کنعانی با این حال از بیان اهداف و محتوای برنامه این سفر خودداری کرد و گفت: «این سفر حتما فرصتی برای استمرار گفت‌وگوی مشترک و سازنده میان ایران و عمان است و امید است بعد از مذاکرات امروز، بتوانیم محتوای بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.‌»

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا نیز گفت: «ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای تامین حقوق ملت ایران غفلت نخواهد کرد و استفاده از ظرفیت کشورهای دوستی که علاقمند هستند در مسیر دستیابی به توافق سازنده کمکی کنند، ایران نشان داده که از این رویکردها استقبال کرده و خواهد کرد.»

وی درباره بلوکه کردن دارایی‌های ایران در کشورهای مختلف از سوی آمریکا گفت: «ایران هیچ گونه اقدام غیرقانونی آمریکا را برای تعدی به دارایی ها و اموال ملت ایران بر نمی‌تابد و این اقدام مصداق بارز راهزنی است.»

ماجرای بیانیه مشترک روسیه با شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه گفت: «ایران موضوع تمامیت ارضی و سرزمینی و حاکمیت خود بر جزایر سه‌گانه مورد اشاره را هیچ گاه قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته و دخالت هر طرفی اعم از دولت امارات، دولت روسیه و هر طرفی را در این ارتباط غیرقابل قبول و مردود تلقی می‌کند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهد. در این ارتباط واکنش ایران کاملا صریح و شفاف و بدون هیچگونه مسامحه بوده است.»

وی افزود: «ایران به صورت رسمی به دولت روسیه اعتراض کرده و مواضع سیاسی، غیر دقیق و غیرسازنده هیچ خللی در حق مسلم ایران در حاکمیت کامل بلامنازع و غیرقابل مذاکره بر جزایر سه‌گانه ایرانی نخواهد داشت.»

روسیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست اخیر خود در مسکو، در بیانیه‌ای مشترک گفته بودند: «وزیران خارجه شرکت کننده در نشست، از تلاش‌ها و ابتکارات دولت امارات برای حل اختلاف بر سر مسئله جزایر سه گانه از طریق مذاکرات دو جانبه یا دادگاه بین‌المللی بر پایه حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد حمایت می‌کنند.»

امارات ادعا می‌کند که سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس متعلق به این کشور است. این در حالی است که ایران این جزایر را بخشی از خاک خود می‌داند.

شش ماه پیش نیز چین اقدام به امضای بیانیه مشابهی با کشورهای حاشیه خلیج فارس کرده بود؛ به طوری که در بند ۱۲ بیانیه مشترک چین و سران کشورهای خلیج فارس آمده بود: «رهبران از تلاش‌های مسالمت‌آمیز شامل ابتکارها و پیشنهادهای امارات برای رسیدن به راهکار صلح آمیز برای مسأله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنند».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استقبال بایدن از آزادی چند آمریکایی‌؛ واشنگتن ایران را به‌دلیل «بازداشت‌های غیرقانونی» تحریم کرد

تحولات ایران؛ آمریکا ادعای امیرعبداللهیان مبنی بر توافق بر سر تبادل زندانیان را «دروغ» خواند

دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد