نمایندگان پارلمان بلژیک معاهده تبادل زندانیان با ایران را تصویب کردند

پرچم های ایران و بلژیک
پرچم های ایران و بلژیک Copyright کانوا پرو
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان پارلمان بلژیک پس از ۲ روز بحث، شامگاه چهارشنبه ۲۰ ژوئیه معاهده تبادل زندانیان با ایران را تصویب کردند.

آگهی

نمایندگان پارلمان بلژیک پس از ۲ روز بحث، شامگاه چهارشنبه ۲۰ ژوئیه معاهده تبادل زندانیان با ایران را تصویب کردند. پارلمان بلژیک با ۷۹ رای مثبت، ۴۱ رای منفی و ۱۱ رأی ممتنع به معاهده تبادل زندانیان با ایران رأی داده است.

به این ترتیب تصویب این معاهده راه را برای آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات ۵۰ ساله ایرانی که اینک در بلژیک با اتهام‌های تروریستی در زندان به سر می‌برد، باز می‌کند.

آقای اسدی پس از محاکمه به جرم «تلاش برای قتل با ماهیت تروریستی» به ۲۰ سال زندان محکوم شده است. او متهم است که ماده‌ای انفجاری در اختیار یک زوج ایرانی قرار داده بود تا همایش سازمان مجاهدین خلق در فرانسه را هدف حمله قرار دهند.

بر اساس معاهده‌ تبادل زندانی میان ایران و بلژیک، محکومان دو ‌کشور اجازه می‌یابند دوران زندان خود را در کشور‌های خودشان بگذرانند.

معاهده مبادله زندانیان با ایران ابتدا روز ۱۱ مارس در بروکسل به امضای غلامحسین دهقانی، سفیر ایران در بلژیک و مقامات وزارت دادگستری بلژیک رسیده بود.

در نهایت لایحه جنجالی مبادله زندانیان با ایران روز ۶ ژوئیه در کمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک تصویب شده بود.

در پی این اقدام، ۱۷ تن از قانونگذاران پارلمان اروپا در نامه‌ای خطاب به همتایان خود در پارلمان بلژیک، به آن‌ها درباره خطرات تصویب معاهده استرداد «مجرمان» با ایران هشدار داده بودند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اپوزیسیون بلژیک و مخالفان حکومت ایران هر دو به لایحه مبادله زندانیان با ایران اعتراض کرده‌ بودند.

با وجود این نخست وزیر بلژیک با رد انتقادهای بیان شده در مورد این توافقنامه، گفت که دولت کشورش از همه توان خود برای آزادی شهروندانش که بی‌گناه در زندان هستند، استفاده خواهد کرد.

پارلمان بلژیک در حالی به معاهده تبادل زندانیان با ایران رأی داده است که یکی از شهروندان این کشور به نام الیویه وندکاستیل از ماه فوریه در تهران به اتهام «جاسوسی» در بازداشت است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گریه‌های یوهان در «اوین» هنگام گفت‌و گو با خانواده‌اش؛ «چراغ سلول ۲۴ ساعته روشن است»

دادگاه بروکسل راه استرداد اسدالله اسدی به ایران را بطور موقت بست

حکم ۲۰ سال زندان دیپلمات ایرانی متهم به تلاش برای بمب‌گذاری در فرانسه قطعی شد