برقراری مجدد «گشت ارشاد» در ایران؛ سخنگوی فراجا: با هنجارشکنان برخورد می‌کنیم

گشت ارشاد
گشت ارشاد Copyright BEHROUZ MEHRI/AFP
Copyright BEHROUZ MEHRI/AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گزارش رسانه‌های ایران، سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) روز یکشنبه ۲۵ تیر (۱۶ ژوئیه) از استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده برای برخورد با کسانی که «بدون توجه به تبعات و عواقب پوشش خارج از عرف همچنان بر هنجارشکنی خود اصرار دارند» خبر داد.

آگهی

آقای منتظرالمهدی دلیل استقرار این گشت‌ها را «مطالبات مردمی و خواست گروه‌ها و نهادهای مختلف اجتماعی» و «تاکید رئیس جمهوری و قوه قضائیه» با هدف « بسط و گسترش امنیت عمومی و تحکیم بنیان خانواده» اعلام کرد.

به نظر می‌رسد منظور آقای منتظرالمهدی استقرار مجدد گشت‌های ارشاد پس از سرکوب اعتراضات مردم ایران در پی جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت‌ پلیس امنیت اخلاقی است. 

روز گذشته نیز ویدیویی در شبکه‌های مبنی بر تنش بر سر عدم رعایت حجاب اجباری بین یک زن و فردی که به نظر می‌رسد مامور پلیس باشد در یکی از محلات تهران منتشر شده بود. در این ویدیو صدای زنی که به نظر می‌رسید مامور پلیس به دنبال بازداشت او است شنیده می‌شود که می‌گوید: «من نمی‌آیم خانم». او در ادامه فریاد «کمک» سر می‌دهد.

در پی انتشار این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی برخی از کاربران از بازگشت خودروهای گشت ارشاد به خیابان‌ها خبر دادند. 

این درحالی است که همزمان با جنبش «زن، زندگی، آزادی» بسیاری از تحلیل‌گران اجتماعی معتقد بودند که جمهوری اسلامی ناگزیر به عقب نشینی در موضع خود در رابطه با حجاب اجباری است.

شهلا شفیق، جامعه شناس و پژوهشگر در ۲۷ اکتبر سال گذشته و در گرماگرم اعتراضات ایران در گفتگو با یورونیوز گفته بود: «آیا جمهوری اسلامی درباره این جنبش اعتراضی معترض عقب نشینی خواهد کرد؟ بله فکر می‌کنم می‌تواند عقب نشینی‌هایی بکند، یکسری اصلاحات هم انجام بدهد، ولی این اصلاحات پرچم مبارزات مردم را زمین نمی‌گذارد. مثلا می‌تواند گشت ارشاد را جمع کند و یا می‌تواند مدتی درباره یک سری از مسائل کمی شل بگیرد اما اساسا فکر نمی‌کنم که جمهوری اسلامی بتواند بدون این پرچم نظامش را مستقر نگاه دارد. اما، درباره اینکه جمهوری اسلامی عقب نشینی خواهد کرد به نظرم هیچ شکی وجود ندارد.»

با توجه به این که برخی از تحلیل‌گران هدف ابتدایی جنبش «زن‌، زندگی، آزادی» را مبارزه با «حجاب اجباری» می‌دانند، به نظر می‌رسد با توجه به سرکوب این اعتراضات، جمهوری اسلامی مجددا موضعی تهاجمی‌ در قبال «حجاب» اتخاذ کرده است.

حمیدرضا جلایی پور، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران چندی پیش در گفتگو با یورونیوز گفت: «من معتقدم این اعتراض مهسا در ایران در درجه اول یک جنبش مدنی بود و الان هم مبتنی بر پیشروی آرام در سطح مخالفت با حجاب اجباری ادامه دارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تیراندازی به خودروی گشت پلیس‌راه در سیستان و بلوچستان چهار کشته بر جای گذاشت

آیا حکومت ایران با افزایش فشارها و برخورد با زنان با پوشش اختیاری قصد ایجاد رعب برای مخالفان دارد؟

همایون کاتوزیان در گفتگو با یورونیوز: دموکراسی سیستمی غریب برای جامعه ایران است