فرانسه روز باستیل را در میان تدابیر شدید امنیتی جشن گرفت

مراسم رژه روز ملی فرانسه
مراسم رژه روز ملی فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مراسم ویژه جشن‌های روز ملی فرانسه درحالی روز جمعه ۱۴ ژوئیه به صورت رسمی با حضور امانوئل ماکرون برگزار شد که دولت این کشور تدابیر امنیتی ویژه و کم سابقه‌ای را برای جلوگیری از وقوع هرگونه بی‌نظمی و ناآرامی در شهرهای بزرگ به اجرا گذاشته بود.

آگهی

مانور هواپیماهای جنگی در آسمان پاریس و برپایی مراسم رژه در شانزلیزه از جمله برنامه‌های مرسوم جشن‌های روز ملی فرانسه است که روز جمعه نیز مانند سال‌های گذشته در پایتخت این کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از ۱۰۰ هزار نیروی پلیس در آستانه برپایی این جشن‌ها در سراسر کشور مستقر شده بودند تا کنترل نظم و امنیت شهرها را بدست گیرند.

مراسم امسال «روز باستیل» که هر سال به مناسبت سالگرد آغاز انقلاب فرانسه در ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۹ جشن گرفته می‌شود، با تبعات نگران‌کننده یکی از جدی‌ترین و کم سابقه‌ترین شورش‌های این کشور طی بیست سال گذشته همزمان شده است.

ناآرامی‌های اواخر ژوئن که به سرعت سراسر فرانسه را در بر گرفت، پس از تیراندازی مرگبار پلیس به یک نوجوان عر‌ب‌تبار کلید خورد و با اعتراض‌های گسترده نسبت به نابرابری‌های اجتماعی و تبعیض نژادی که از دید معترضان در این کشور ریشه دوانده، تداوم یافت.

مراسم رسمی بزرگداشت روز ملی فرانسه، امسال نیز به سنت هرساله یک میهمان ویژه داشت: نارندرا مودی،‌ نخست‌وزیر هند در جایگاه ویژه کنار امانوئل ماکرون قرار گرفته بود.

حدود ۲۴۰ سرباز هندی نیز پیشاپیشِ نیروهای نظامی فرانسه در مراسم رژه شرکت کردند؛ پرواز جنگنده‌های هندی ساخت فرانسه بر فراز آسمان به همراه جنگنده‌های فرانسوی نیز از نکات قابل توجه مراسم امسال بود.

AP Photo
حضور نارندرا مودی، نخست وزیرهند در جایگاه ویژه مراسم روز ملی فرانسهAP Photo

فرانسه اغلب یکی از متحدان و شرکای بین‌المللی خود را به صورت ویژه برای حضور در مراسم جشن‌های روز ملی دعوت می‌کند.

هند در حالی به عنوان میهمان افتخاری مراسم امسال از سوی الیزه انتخاب شده بود که فرانسه در پی تقویت همکاری‌ با این کشور در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی است. 

موضوع فروش تسلیحات نظامی همچنین اهمیت منطقه استراتژیک هند و اقیانوس ‌آرام نیز بدون شک در انتخاب هند به عنوان میهمان ویژه مراسم امسال بی‌تاثیر نبوده است.

سایه جنگ اوکراین

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که محور اصلی جشن‌های روز باستیل در سال گذشته بود، در مراسم امسال نیز نمود داشت.

در میان تجهیزات نظامی به نمایش گذاشته شده در مراسم رژه، سامانه‌های توپخانه‌ای سزار که فرانسه آنها را در اختیار اکراین قرار داده است دیده می‌شد.

همچنین در آستانۀ برگزاری مراسم امسال، امانوئل ماکرون نشان افتخار «لژیون دو‌نور» را به ارمان سولدن، خبرنگار فرانسوی کشته شده در جنگ اوکراین اعطا کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس،‌ در رژه روز باستیل ۶ هزار و پانصد نیروی نظامی، ۹۴ هواپیما و بالگرد، ۲۱۹ وسیله نقلیه زمینی، ۲۰۰ اسب و ۸۶ سگ مشارکت دارند.

همزمان با برپایی مراسم رسمی دولتی در پایتخت، هر سال جشن‌هایی برای ارج نهادن به آرمان‌های انقلاب فرانسه حول شعار آزادی، برابری و برادری در شهرک‌ها و مناطق حومه پاریس و دیگر شهرهای این کشور برگزار می‌‌شود.

با این وجود به نظر می‌رسد که این شعار، برای بسیاری از افراد ساکن در مناطق محروم و پر ازدحام حومه شهرها که اغلب از نسل مهاجران مستعمرات سابق فرانسه هستند و روزانه با نابرابری‌ها و برخوردهای نژادپرستانه مبارزه می‌کنند، پوچ و بی معنا است.

فریاد خشم علیه نابرابری‌ و تبعیض‌ها، ماه گذشته در قالب شورش و ناآرامی‌های گسترده پس از کشته شدن نائل ۱۷ ساله به ضرب گلوله پلیس، شهرهای بزرگ این کشور را فرا گرفت.

به گفته یکی از مشاوران رئیس جمهوری فرانسه، خشونت‌های اخیر «هیچ تاثیری» بر برنامه‌های رژه روز باستیل نداشته است؛ وی در عین حال تصریح کرد که جشن‌های روز ملی در زمانی برگزار می‌شود که کشور به شدت به احیای انسجام ملی نیازمند است.

با این حال دولت فرانسه حدود ۱۳۰ هزار نیروی مجری قانون را طی روزهای پنجشنبه و جمعه برای کنترل نظم در شهرهای بزرگ به حال آماده باش درآورد.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

ژرالد دارمنن، وزیر کشور روز چهارشنبه اعلام کرده بود که حدود ۴۵ هزار نیروی پلیس به شکلی ویژه در طول شب‌های سیزده و چهارده ژوئیه ماموریت برقراری نظم را در شهرها برعهده خواهد داشت.

وزارت کشور فرانسه همچنین از دستگیری ۹۷ نفر طی شامگاه پنجشنبه و بامداد جمعه به دلیل اقدامات خشونت آمیز و آتش زدن ۲۱۸ خودرو در سراسر خبر داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زمزمه تحویل «اتکمز» به اوکراین؛ آیا موشک‌های آمریکا، فرانسه و بریتانیا ورق جنگ را برمی‌گردانند؟

هشدار مقامات امنیتی فرانسه نسبت به خطر اوج‌گیری خشونت‌‌های راست افراطی

راهپیمایی «عزا و خشم»؛ فرانسه تجمع معترضان به خشونت‌های پلیس را ممنوع اعلام کرد