تابستانی تاریخی برای گردشگری اروپا؛ از تمایل بی‌سابقه آمریکایی‌ها تا جای خالی چینی‌ها

در بالای تپه باستانی آکروپولیس، گردشگران از معبد پارتنون بازدید می‌کنند. آتن، یونان، چهارم ژوئیه ۲۰۲۳.
در بالای تپه باستانی آکروپولیس، گردشگران از معبد پارتنون بازدید می‌کنند. آتن، یونان، چهارم ژوئیه ۲۰۲۳. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از سپری‌شدن سه سال محدودیت و قرنطینه‌های ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا، انتظار می‌رود تابستان امسال در برخی از مقاصد محبوب اروپایی، از بارسلونا و رم، آتن و ونیز گرفته تا جزایر خوش‌منظره سانتورینی در یونان، کاپری در ایتالیا و مایورکا در اسپانیا، گردشگری به رکوردهای پیش از سال ۲۰۱۹ بازگردد.

آگهی

در این روزها، گردشگران برای بازدید از آکروپولیس در شهر آتن می‌بایست دست‌کم دو ساعت در نوبت باشند. گرفتن تاکسی در ایستگاه اصلی قطار در شهر رم ایتالیا هم دست‌کمی از آتن ندارد. چه‌بسا برای عبور از پل‌های عابر در میدان سنت مارک در ونیز ایتالیا نیز مردم در دروازه پل‌ها باید اندکی صبر کنند تا جمعیت به راه خود ادامه دهد. ناگفته نماند که این اوضاع حتی برای روزهای وسط هفته هم صدق می‌کند.

درست است که مسافران اروپایی سال گذشته صنعت گردشگری را به سمت بهبودی سوق دادند، اما رشد گردشگری در تابستان امسال عمدتا مرهون آمریکایی‌ها است، چرا که با توجه به ارزش بالای دلار و پس‌اندازهای دوران همه‌گیری کرونا، این افراد به حدی مشتاق کاوش دوباره هستند که از قیمت‌های بالای هواپیما و هزینه‌های هتل هراسی ندارند. بسیاری از آن‌ها حتی با انگیزه «گردشگری انتقام‌جویانه» سفرهای خود را انجام می‌دهند.

گردشگران آمریکایی در ایتالیا در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی ۷۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۱۹، برای کالاها یا خدمات معافیت از مالیات هزینه کردند.

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها از شورش‌های اخیر در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه هم باکی نداشته و هیچگونه نگرانی ندارند. درست است که کاهش اندکی در رزرو پروازها وجود داشت، اما این کاهش عمدتا برای پروازهای داخلی بود.

طبق گفته ForwardKeys، پروازها از ایالات متحده به اروپا نسبت به سال ۲۰۱۹ با افزایش ۲ درصدی همراه بوده است.

آسوشیتدپرس
گردشگران با دوچرخه در پاریس به تاریخ چهارم ژوئیه ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

گردشگری انبوه در برابر گردشگری پایدار

بازگشت «گردشگری انبوه» برای هتل‌ها و غذاخوری‌هایی که بر اثر محدودیت‌های کرونایی دچار ضرر و زیان شده بودند یک موهبت است؛ اما یک جنبه منفی آن این است که وعده و وعیدها برای بازنگری در دستورالعمل‌ها برای پایدارتر کردن گردشگری تا حد زیادی مورد توجه قرار نگرفته است.

الساندرا پریانته، مدیر بخش منطقه‌ای اروپا در سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل در این زمینه می‌گوید: «این بیماری همه‌گیر باید به ما درس می‌داد» اما طرز فکرها همه حول محور «جمع‌کردن دوباره پول نقد است. همه چیز در مورد درآمد است، در مورد اینجا و اکنون.» خانم پریانته افزود که «باید ببینیم در دو یا سه سال آینده چه اتفاقی می‌افتد؛ چرا که قیمت‌ها در حال حاضر پایدار نیستند.»

هر چند که به نظر می‌رسد جنبش‌های مخالف «گردشگری انبوه» همچون دوران پیش از همه‌گیری کرونا فعال نیستند، اما آثار حضورشان در شهرها دیده می‌شود. به عنوان نمونه بر روی یک دیوار در شهر بارسلونا به‌جای نشانی درست، گردشگران را به مسیرهای نادرست انحرافی هدایت می‌کند.

جنگ در اوکراین و تاثیر آن بر گردشگری در شرق اروپا

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، علی‌رغم وجود انبوه گردشگران در مقایسه با پیش‌بینی‌های قبلی، اما به‌طورکلی سفر به اروپا و داخل اروپا نسبت به سال ۲۰۱۹ با کاهش ۱۰ درصدی مواجه است. علت این امر تا حدودی به عدم استقبال گردشگران از سفر به کشورهای نزدیک به جنگ در اوکراین، از جمله لیتوانی، فنلاند، مولداوی و لهستان مرتبط است.

علاوه بر این، بازدیدکنندگان چینی هنوز به طور کامل همچون قبل به سفر نمی‌روند؛ گواه آن هم این است که پروازها از چین و سایر کشورهای آسیا و اقیانوسیه به اروپا نسبت به سال ۲۰۱۹ با کاهش ۴۵ درصدی روبرو است.

آسوشیتدپرس
شهر پامپلونا اسپانیا به تاریخ هشتم ژوئیه ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

اقتصاد یونان به گردشگری نیاز دارد و انتظار می‌رود امسال ۳۰ میلیون بازدیدکننده داشته باشد که البته هنوز با رکورد ۳۴ میلیونی سال ۲۰۱۹ فاصله دارد. بااین‌حال، تعداد پروازها تاکنون افزایش یافته است.

هکتور گومز، وزیر گردشگری اسپانیا، این فصل را «تابستانی تاریخی برای گردشگری» نامید و تنها در ماه مه گذشته ۸.۲ میلیون گردشگر وارد این کشور شده‌اند.

بر اساس گزارش Codacons گروه ایتالیایی حمایت از مصرف‌کنندگان، هزینه‌های اقامت در فلورانس نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد افزایش یافته است، در حالی که ونیز شاهد افزایش ۲۵ درصدی و رم افزایش ۲۱ درصدی بوده است. حتی بستنی نیز به دلیل افزایش قیمت شکر و شیر، نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد قیمت داشته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حوزه مسکن هم از گزند تورم در امان نمانده است. شاید هیچ چیز به اندازه افزایش گردشگری در نقاط کلیدی سبب افزایش اجاره‌های کوتاه‌مدت آپارتمان‌ها نشده باشد. در رم و فلورانس، با قدم زدن در خیابان، از درب هر ساختمانی که گذر کنید، توریستی با یک چمدان دیده می‌شود. اوضاع طوری شده که دانشجویان نمی‌توانند مسکن مقرون به صرفه پیدا کنند؛ چرا که مالکان ترجیح می‌دهند با اجاره کوتاه مدت منازلشان به گردشگران، پول بیشتری به دست آوردند. 

سالرنو از منتقدان این نوع گردشگری می‌گوید اوضاع به‌گونه‌ای شده است که «مثل این است که بگوییم تنها کاربرد شهر گردشگری است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوئدی‌ها دست به دامن طنز شدند؛ ۱۲۰ هزار نفر سالانه سوئیس و سوئد را با هم اشتباه می‌گیرند

تابستان جهنمی اروپا؛ ساکنان قاره سبز همزمان با گرمای طاقت‌فرسا با سیل و طوفان نیز دست به گریبانند

مکان دقیق دفن افلاطون و جزییات به بردگی گرفته شدنش با کشف پاپیروسی سوخته معلوم شد