راستگرایان افراطی فرانسه برای پلیسی که نوجوان الجزایری‌تبار را کشت ۱.۶ میلیون یورو جمع‌آوری کردند

ژان مسیحه و اریک زمور
ژان مسیحه و اریک زمور Copyright THOMAS COEX/AFP or licensors
Copyright THOMAS COEX/AFP or licensors
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مبلغ جمع‌آوری شده در صندوق جنجالی برای مامور پلیس فرانسه که چند روز پیش با تیراندازی خود «نائل»، نوجوان ۱۷ ساله‌ الجزایری‌تبار را کشت، نیمه‌شب سه‌شنبه به مبلغ ۱.۶ میلیون یورو رسید. در مقابل، سقف مبلغ جمع‌آوری شده در صندوق کمک به خانواده این نوجوان به ۴۰۰ هزار یورو رسید.

آگهی

 بدنبال کشته شدن این نوجوان، موجی از اعتراض و شورش و غارت شهرهای بزرگ فرانسه را در بر گرفت. «نائل» وقتی که خودرویش توسط پلیس متوقف شد پیش از انجام بررسی‌های پلیس، اقدام به گریختن کرد و با شلیک مامور پلیس جان خود را از دست داد.

ژان مسیحه، سیاست‌مدار راستگرای افراطی مصری‌الاصل فرانسوی با پشتیبانی اریک زمور، دیگر چهره راستگرای افراطی فرانسوی این صندوق را در حمایت از «فلوریان ام» مامور پلیس خاطی و بازداشت‌شده راه‌اندازی کرد.

 وی در توضیح این صندوق گفته بود که آن را برای «مامور پلیسی که وظیفه‌اش را انجام داده و حالا در مخمصه‌ای گیرافتاده» راه اندازی کرده است.

این سیاست مدار افراط‌‌گرای فرانسوی نیمه‌شب سه‌شنبه با انتشار ویدیویی در حساب توئیتر خود از بسته‌ شدن این صندوق خبر داد.

بنابر آمار منتشر شده، حدود ۴۰ هزار نفر به این صندوق کمک کردند و بیشترین مبلغ اهدایی سه هزار یورو بوده است. 

آقای مسیحه این صندوق را در وب‌سایت GoFundMe راه‌اندازی کرده بود.

بسیاری از چهره‌های شاخص چپ‌گرای فرانسوی صندوق آقای مسیحه را «صندوق شرم» خوانده‌اند و راه‌اندازی آن را شدیدا محکوم کردند. 

در مقابل، صندوقی که برای کمک به مادر نوجوان کشته‌شده به جمع‌آوری کمک می‌پرداخت تا کنون موفق به جمع‌آوری ۴۰۰ هزار یورو شده است. 

یاسین بوزرو، وکیل خانواده نائل، عصر روز سه‌شنبه با اعلام این که شکایتی را بر علیه «صندوق شرم» مطرح کرده است، گفت: «امروز شکایتی با اتهام کلاهبرداری سازمان‌یافته، استفاده نامناسب از داده‌های شخصی و کتمان این جرایم علیه ژان مسیحه و همه کسانی که در پی تحقیقات مشخص شود در این جرایم دست داشتند، مطرح شد.»

آرتور دلاپورت، نماینده سوسیالیست پارلمان فرانسه با اشاره به احتمال «غیرقانونی بودن» صندوق آقای مسیحه خواستار بسته‌شدن آن شده و گفته بود: «هیچ شکی در نیت برپایی این صندوق نیست. آن‌ها این را تنها برای استفاده سیاسی از فاجعه نانتر در جهت ترویج نفرت و نگرش سیاسی خود استفاده کرده‌اند.»

الیزابت بورن، نخست وزیر و ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه تصمیم بر قانونی یا غیرقانونی بودن صندوق جنجالی مزبور را بر عهده دادگاه دانستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ممنوعیت «عبایه» در مدارس فرانسه برای دختران مسلمان؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

بیم از تکرار آشوب و غارت؛ فرانسه با تدابیر امنیتی شدید به استقبال جشن‌های روز باستیل می‌رود

فرانسه فروش ابزار آتش‌بازی هوایی را در آستانه روز جشن ملی ممنوع کرد