زیردریایی‌ها و تجارب سوئد در دریای بالتیک چه مزیتی برای ناتو به ارمغان خواهند آورد؟

نیروهای آمریکایی در رزمایش ناتو در شمال اروپا به تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۲۲
نیروهای آمریکایی در رزمایش ناتو در شمال اروپا به تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیوستن سوئد به جمع کشورهای عضو ناتو، چه مزیتی برای این ائتلاف نظامی خواهد داشت؟ با گذشت چند ماه از پیوستن فنلاند به ناتو، رویترز در گزارشی به این موضوع پرداخته که چگونه گسترش این اتحاد، ممکن است نقشه امنیتی اروپا را تغییر دهد.

آگهی

یکی از مزایای اصلی پیوستن سوئد به ناتو، امکان بهره‌مندی از ناوگان زیردریایی پیشروی این کشور در جهان است؛ ناوگانی که برخی ویژگی‌های آن را حتی نیروهای روسیه و نیروی دریایی ایالات متحده ندارند و به اعتقاد کارشناسان می‌تواند تغییردهنده بازی به نفع ناتو باشد. 

سوئد و ویژگی دریای بالتیک

دریای بالتیک از یکسو با روسیه مشترک است و از نظر راهبردی از اهمیت بالایی برخورداراست و به بنادر هشت کشور از جمله آلمان دسترسی دارد، و از سوی دیگر جایی است که زیرساخت‌هایی حیاتی از جمله خطوط لوله گاز نورد استریم، در بستر آن قرار دارند.

کاپیتان فردریک لیندن، فرمانده اولین ناوتیپ زیردریایی سوئد و زیردریایی «گوتلاند» است. 

وی در مورد اهمیت راهبردی این منطقه به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «دریای بالتیک یک منطقه چند دامنه‌ای است؛ منحصر، پیچیده، مورد منازعه، متراکم و به هم ریخته. این منطقه بسیار پر تردد است.»

او می‌افزاید: «در این منطقه، مکان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم در آنجا مانع حرکت آزادانه رقیب شویم، بنابراین می‌توانم بگویم که با پنج زیردریایی می‌توان به راحتی حرکات دشمن را محدود کرد.»

دریای بالتیک که در برخی محافل دریایی از آن به عنوان «چمنزار سیل‌زده» نام برده می‌شود، عمق متوسطی در حدود ۶۰ متر دارد که برای زیردریایی‌های هسته‌ای که بخش عمده‌ای از ناوگان زیردریایی روسیه و همه نیروی دریایی ایالات متحده را تشکیل می دهند، بسیار کم‌عمق به حساب می‌آید.

اینجاست که ناوگان سوئد می‌تواند وارد عمل شود. سوئد از سال ۱۹۰۴ در بالتیک عملیات زیردریایی‌ داشته و هیچ یک از کشورهای همسایه به اندازه سوئدی‌ها در زیر آب فعال نبوده‌اند.

بالتیک همچنین یک آبراه پیچیده با رودخانه‌های زیادی است که آن را تغذیه می‌کنند، سطح شوری آن نیز بسیار متفاوت است. این‌ها عواملی است که هم شناور بودن یک زیردریایی و هم نحوه حرکت صدا در زیر آب را تغییر می‌دهند و برای پیمایش موفقیت‌آمیز آن، به دانش محلی و تجربه نیاز است.

زیردریایی‌های سوئد می‌توانند هفته‌ها زیر آب بمانند

زیردریایی‌های کلاس «گوتلاند» از پیشرفته‌ترین زیردریایی‌های غیرهسته‌ای در کشورهای غربی هستند. این زیردریایی‌ها با سوخت دیزلی کار می‌کنند، اما قادرند بطور قابل توجهی بیشتر از سایر مدل‌های متعارف، در زیر آب بمانند و خطر شناسایی‌شدن را کاهش دهند.

مضاف بر این‌ مدل، انتظار می‌رود دو عدد از زیردریایی‌های پیشرفته‌تر ساخت سوئد با نام آ-۲۶ در چهار یا پنج سال آینده تحویل داده شود.

اغلب زیردریایی‌های متعارف با باتری کار می‌کنند و بیشتر آنها باید بعد از چند روز دوباره به سطح آب بازگردند تا موتورهای دیزلی آن‌ها باتری‌‌ها را شارژ کنند؛ اما زیردریایی‌های سوئدی در مخازن خود اکسیژن مایع دارند تا موتورهای دیزلی را در زیر آب برای شارژ مجدد باتری‌ها فعال کنند، بنابراین می‌توانند برای مدت طولانی‌تری در زیر آب بمانند و خطر شناسایی را کاهش دهند.

مرزبندی جدید ناتو پس از پیوستن فنلاند

هنگامی که فنلاند به عضویت ناتو درآمد، مرزبندی نوین و عظیمی بین ناتو و روسیه در شمال اروپا ترسیم شد و مجموعه جدیدی از زیرساخت‌ها همچون جاده‌ و راه‌آهن برای حرکت نیروها در اطراف آن منطقه، در اختیار ائتلاف ناتو قرار گرفت. 

فنلاند همچنین در ماه مه میزبان اولین مانور نظامی خود در قطب شمال به عنوان عضو ناتو بود.

سرلشکر گرگوری اندرسون، از لشکر ۱۰ کوهستانی ارتش ایالات متحده می‌گوید: «توانایی جابجایی تجهیزات، سربازان و مهمات و تدارکات به روشی سریع، سازمان یافته و کارآمد واقعا مهم است. چرا‌که گزینه‌های زیادی در مورد نحوه به کارگیری نیروها را در اختیار می‌گذارد. بنابراین، هر زیرساختی که بتواند حرکت سریع نیروها را امکان‌پذیر کند، چه بنادر، فرودگاه‌ها، راه آهن‌ و بزرگراه‌، همه و همه برای جنگ مهم است.»

با این وجود اندیشکده «مؤسسه فنلاندی امور بین‌الملل» در هلسینکی معتقد است که نیروهای مسلح غربی هنوز حدود ده سال از روسیه در قطب شمال عقب‌تر هستند؛ چراکه روسیه به طور پیوسته در حال تقویت و بیشتر کردن حضور خود در این منطقه بوده است.

این اندیشکده همچنین می‌نویسد که حتی با در نظر گرفتن تلفات روسیه در اوکراین، ناوگان شمالی و بمب افکن‌های آن هنوز دست نخورده هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سپر آسمان اروپا؛ سوئیس نیز به ابتکار آلمان برای محافظت از اروپا می‌پیوندد

سوئدِ عضو ناتو به لتونی نیروی کمکی اعزام می‌کند

استکهلم یک خبرنگار چینی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی اخراج کرد