پادشاه هلند به خاطر نقش کشورش در برده‌داری عذرخواهی کرد

سخنرانی پادشاه هلند در مراسم سالگرد لغو برده‌داری
سخنرانی پادشاه هلند در مراسم سالگرد لغو برده‌داری Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحقیقات منتشر شده در ماه گذشته نشان داد که اجداد پادشاه کنونی هلند درآمدی معادل ۵۴۵ میلیون یورو امروزی از برده‌داری کسب کرده‌اند.

آگهی

ویلم-آلکساندر، پادشاه هلند روز شنبه در سخنانی به خاطر نقشی که کشورش در دوران برده‌داری برعهده داشت عذرخواهی کرد.

اظهارات پادشاه هلند که در مراسمی به مناسبت سالگرد لغو برده‌داری سخنرانی می‌کرد از سوی حاضران مورد استقبال و تشویق قرار گرفت.

این سخنان در حالی ایراد شد که پیش‌تر، اواخر سال گذشته میلادی نیز مارک روته، نخست وزیر هلند به دلیل نقش کشورش در تجارت برده و برده‌داری عذرخواهی کرده بود.

این رویکرد بخشی از یک نگاه و توجه ویژه در غرب به بازنگری و مرور دوران سیاه استعماری است که طی سال‌های اخیر تحت تاثیر جنبش موسوم به «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» تقویت شده است.

ویلم-آلکساندر، پادشاه هلند در سخنرانی احساسی خود ضمن عذرخواهی به خاطر نقش کشورش در برده‌داری، خطاب به حضار و میهمان‌های ویژه در مراسم گفت: «امروز در مقابل شما به عنوان پادشاه و یکی از اعضای دولت عذرخواهی می کنم و سنگینی کلمات را در قلب و روحم احساس می کنم.»

پادشاه همچنین در این مراسم تصریح کرد که دستور داده تا در باره نقش خاندان سلطنتی «اورانیه-ناسائو» در برده داری نیز تحقیقات لازم صورت گیرد.

وی در ادامه سخنرانی خود در مراسم سالگرد لغو برده‌داری، برای آنچه «کوتاهی آشکار» و اقدام ناکافی در برابر بردگی به عنوان «جنایت علیه بشریت» خواند، طلب عفو و آمرزش کرد.

برده داری در سورینام و دیگر مستعمرات هلند در دریای کارائیب رسما روز اول ژوئیه ۱۸۶۳ لغو شد اما اکثر کارگرانی که به بردگی گرفته شده بودند مجبور شدند تا ۱۰ سال دیگر به کار در مزارع ادامه دهند.

سالگرد لغو برده‌داری بدین ترتیب عملا روز اول ژوئیه ۱۸۷۳ در هلند با برپایی مراسم و ایراد سخنرانی مقامات دولتی و کشوری گرامی‌داشته می‌شود.

تحقیقات منتشر شده در ماه گذشته نشان داد که اجداد پادشاه کنونی هلند درآمدی معادل ۵۴۵ میلیون یورو امروزی از برده‌داری کسب کرده‌اند که بخشی از آن شامل سود حاصل از سهامی است که عملاً به عنوان هدیه به آنها داده می‌شد.

مارک روته، نخست وزیر هلند ماه دسامبر گذشته هنگام عذرخواهی بابت نقش کشورش در برده‌داری از هیچ طرحی برای اعطای غرامت به نوادگان بردگان سابق سخنی به میان نیاورده بود.

در عوض، گفته می‌شود که دولت هلند در حال تاسیس یک صندوق ۲۰۰ میلیون یورویی برای تامین اعتبار طرح‌ها و ابتکاراتی به منظور مقابله با میراث برده‌داری در این کشور و مستعمرات سابق و همچنین آموزش‌های لازم در این خصوص است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هر آنچه که باید در باره انتخابات پارلمانی هلند بدانیم

دو سوم اعضای ناتو موافق انتخاب مارک روته هلندی به عنوان دبیرکل جدید هستند

چرا سازمان اطلاعات هلند بعد از جنگ جهانی دوم از یهودیان جاسوسی می‌کرد؟