دیده بان حقوق بشر: اوکراین از مین‌های ممنوعه پروانه‌ای استفاده می‌کند

 مین‌ «پی‌اف‌ام۱» در کنار مین‌های گوجه‌ای
مین‌ «پی‌اف‌ام۱» در کنار مین‌های گوجه‌ای Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیده بان حقوق بشر (HRW) روز جمعه اعلام کرد به شواهد جدیدی دست یافته است که نشان می‌دهد نیروهای اوکراینی از مین‌های ممنوعه ضد نفر پروانه‌ای علیه نیروهای روسی استفاده می‌کنند.

آگهی

این گروه از دولت اوکراین خواست به تعهدی که در اوایل ماه جاری میلادی مبنی بر استفاده نکردن از چنین تسلیحاتی داده است، پایبند باشد.

استیو گوس، مدیر تسلیحات دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای گفته اهمیت تعهد دولت اوکراین در خصوص استفاده نکردن از این نوع مین‌ها برای محافظت از غیرنظامیان است.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد در ماه می یافته‌های خود را در نامه‌ای با دولت اوکراین در میان گذاشته است اما مقامات این کشور به آن پاسخی ندادند.

اوکراین در سال ۲۰۰۵ به پیمان منع استفاده، نگهداری ، ساخت و جابجایی مین ضد نفر موسوم به پیمان اتاوا پیوسته است. بر اساس پیمان اتاوا، حتی در جنگ نیز استفاده از مین‌های ضد نفر ممنوع است و کشورهای امضا کننده این پیمان، ملزم به جمع‌آوری همه این نوع مین‌ها هستند.

مسکو بارها اوکراین را به استفاده از مین‌های پروانه‌ای «پی‌اف‌ام۱» محکوم کرده است. روسیه یکی از کشورهایی است که پیمان اتاوا را امضا نکرده است، بنابراین هیچ تلاشی برای کاهش ذخایر مین‌های ضد نفر خود انجام نداده است.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، دیده بان حقوق بشر چهار گزارش منتشر کرده است که نشان می‌دهد نیروهای روسی از ۱۳ نوع مین ضد نفر در این جنگ استفاده کرده‌اند که باعث کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شده است.

در آخرین گزارش‌ دیده‌ بان حقوق بشر آمده است سربازان اوکراینی بین آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۲ با شلیک راکت‌هایی هزاران مین «پی‌اف‌ام۱» داخل و اطراف شهر ایزیوم کار گذاشته‌‌اند.

مین‌های «پی‌اف‌ام۱» که بیشتر از پلاستیک ساخته شده‌اند معمولاً توسط یک موشک پرتاب می‌شوند و پس از آنکه در هوا رها شدند با چتر روی زمین فرود می‌آیند.

این سازمان حقوق بشری به عکس‌هایی در شرق اوکراین دست‌یافته که در آن بخش‌هایی از موشک‌های اوراگان ۲۲۰ میلی‌متری دیده می‌شود. به گفته آن‌ها این نوع موشک‌ها قادر به پرتاب ۳۱۲ مین ضد نفر «پی‌اف‌ام۱» هستند.

تجزیه و تحلیل روی کلاهک به جا مانده یکی از موشک‌ها نشان می‌دهد روی آن کلمه‌ اوکراینی به معنای «از» نوشته شده است. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد کلمه‌ای دیگر به لاتین روی این موشک‌ نوشته شده که مربوط به سازمانی در کی‌یف است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

براساس این گزارش فردی که ریاست این سازمان را بر عهده دارد پیش از این پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی گذاشته است که «نشان می‌داد آنها از طریق یک سازمان غیردولتی به ارتش اوکراین کمک مالی کرده‌اند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حملات موشکی جدید روسیه به چند شهر اوکراین ۳ کشته برجای گذاشت

دیده‌بان حقوق بشر «شکنجه و تعرض جنسی» به بازداشت‌شدگان اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» را تأیید کرد

چرا ژاپن در بحبوحه جنگ روسیه میزبان کنفرانس «بازسازی» اوکراین است؟