شرکت پیرکس سازنده ظروف شیشه‌ای آشپزخانه اعلام ورشکستگی کرد

مصولات پیرکس
مصولات پیرکس Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت سازنده ظروف شیشه‌ای پیرکس، روز دوشنبه ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) در پی افزایش نرخ بهره و دشواری برای دریافت اعتبارات اعلام ورشکستگی کرد.

آگهی

شرکت «اینستنت بندز» مستقر در ایالت ایلینوی آمریکا، که مالک پیرکس (Pyrex) به شمار می‌رود، گفته است به دلیل بدهی یک میلیارد دلاری دیگر نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند.

بن گادبویس، رئیس و مدیر اجرایی این شرکت، در بیانیه‌ای گفت: «پس از وقوع همه‌گیری کووید-۱۹ و بحران زنجیره تأمین جهانی، ما همچنان با چالش‌های کلان اقتصادی و ژئوپلیتیک بین‌المللی بیشتری مواجه هستیم که بر تجارت ما تأثیر گذاشته است.»

طبق اسناد دادگاه این شرکت تولید ظروف آشپزخانه در ابتدا از وقوع همه‌گیری سود برد، چرا که مردم به دلیل خانه‌نشین شدن نیاز بیشتری به ظروف آشپزی پیدا کرده بودند. با این حال افزایش تقاضا زمان انتظار برای ساخت محصولات را طولانی کرد و باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده کالاها شد.

این شرایط زمانی بدتر شد که شماری از بنادر مهم آسیایی در سال ۲۰۲۱ تعطیل شدند و بعدتر نیز با پایان همه‌گیری نیاز مردم به خرید وسائل آشپزی در خانه کمتر شد. در نتیجه این تغییر و تحولات فروش و در نتیجه سود شرکت شروع به کاهش کرد.

پیرکس در سال ۲۰۱۰ اقدام به تولید یک زودپز کرده بود که با استقبال گسترده‌ای مواجه شده بود، با این حال فروش این محصول نیز برای جبران وضعیت دشوار مالی این شرکت کافی نبوده است.

قرار است ۲۴۰۰ کارگر این شرکت تا پایان مراحل اداری ورشکستگی به فعالیت خود ادامه دهند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

محصولات پیرکس بیش از یک قرن قدمت دارند. این لوازم مخصوص آشپزخانه که ابتدا از شیشهٔ بروسیلیکات ساخته می‌شدند، برای اولین بار در سال ۱۹۱۵ توسط شرکت کرنینگ به بازار معرفی شدند. 

جنس این محصولات اما از دهه ۴۰ میلادی به شیشهٔ سودالایم سخت‌شده یا شیشه آهک سوددار تغییر پیدا کرد که مقاومت بیشتری دارد و به همین خاطر در برابر شکستگی ناشی از افتادن (دلیل اصلی شکستن ظروف آشپزخانه) کمتر آسیب‌پذیر است.

از آنجا که لوازم آشپزی نشکن در ایران برای اولین بار با محصولات پیرکس محبوب شدند، در فرهنگ عامه عنوان پیرکس به تمامی ظروف شیشه‌ای نشکن اطلاق می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا آشپز مشهور چینی دیگر برنج سرخ شده و تخم مرغ درست نمی‌کند؟

دوست‌دختر، دوست‌پسر و همسر قدبلند یا کوتاه؛ مردان و زنان کدام را ترجیح می‌دهند؟

رستوران‌ها در آستانه ورشکستگی؛ «۷۰ درصد مشتری‌ها را از دست داده‌ایم»