دوست‌دختر، دوست‌پسر و همسر قدبلند یا کوتاه؛ مردان و زنان کدام را ترجیح می‌دهند؟

عکس تزینی است؛ زوجی در رومانی همدیگر را به آغوش می‌کشند
عکس تزینی است؛ زوجی در رومانی همدیگر را به آغوش می‌کشند Copyright Vadim Ghirda/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
Copyright Vadim Ghirda/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به نظر شما اختلاف قدی یک زوج چقدر باید باشد؟ قد مرد باید بلندتر از شریک زندگی‌اش باشد؟ اختلاف قدی ایده‌آل چیست؛ ۱۰ سانتی‌متر، ۱۵ سانتی متر یا بیشتر؟ شاید شنیده‌ باشید بسیاری از جوانان می‌گویند ترجیح می‌دهند شریکشان قد بلند باشد، اما آیا همه این را ترجیح می‌دهند؟

آگهی

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی برای پیدا کردن پاسخ این سوالات بیش از پانصد مرد و زن بین ۱۵ تا ۷۷ سال را مورد بررسی قرار داده است. این افراد از کشور‌های کانادا، کوبا، نروژ و ایالات متحده انتخاب شده و ۹۳ درصد از آن‌ها دگرجنس گرا بودند.

پس از این‌که شرکت کنندگان قد خود را اندازه گرفتند، محققان از آن‌ها خواستند به سوالاتی در مورد این که چه قدی را برای روابط کوتاه مدت و بلند مدت خود ترجیح می‌دهند پاسخ دهند.

در بخش دیگری از این مطالعه به هر یک از شرکت‌کنندگان نقاشی ساده‌ای از یک مرد و یک زن نشان داده شد و از آن‌ها خواستند قد شریک زندگی آن‌ها را به دلخواه انتخاب کنند.

آن‌ها مجاز بودند برای پاسخ به این سوال اگر خواستند چند گزینه را انتخاب کنند. اما فقط ۲.۶ درصد از شرکت کنندگان بیش از یک گزینه را انتخاب کردند.

 میانگین قد شرکت‌کنندگان مرد ۱۷۸ سانتی‌متر و شرکت‌کنندگان زن ۱۶۵ سانتی‌متر بود.

در این نظرسنجی مردان به طور متوسط زنانی را ترجیح دادند که نه تنها از آنها کوتاه‌تر باشند، بلکه ۲.۵ سانتی‌متر کوتاه‌تر از میانگین قد زنان در کشورهای خود باشند. زنان نیز به طور متوسط مردانی  را ترجیح دادند که نه تنها از آن‌ها بلندتر باشند بلکه    ۲.۳ سانتی‌متر بلندتر از میانگین قد مردان کشورشان خودشان باشند.

با این حال برای مردان تفاوت عجیبی میان روابط کوتاه‌مدت و بلندمدت وجود داشت، آن‌ها زنان قد کوتاه‌تر را برای روابط کوتاه‌مدت (در مقایسه با روابط بلند مدت) ترجیح می‌دادند.

محققان در این مطالعه گفته‌اند تاثیر قد بر روی مدت رابطه فقط در مورد مردان مشاهده می‌شود.

بر اساس این تحقیقات علاوه بر سایر ویژگی‌های فیزیکی مانند مردانگی در بدن، صورت و صدا، شواهد اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد اندازه قد نیز می‌تواند روی مدت رابطه تاثیر بگذارد.

در این مطالعه از نمایش‌های بصری قد به جای نمونه‌های واقعی استفاده شده است که می‌تواند نتایج متفاوتی را حاصل کند. احتمال دارد این محققان در ادامه این تحقیقات طیف بزرگ‌تری از شرکت‌کنندگان از سایر کشور‌ها را بررسی کنند.

داوطلبان آمریکایی که از طریق یک پلتفرم آنلاین در این مطالعه شرکت‌ داشتند قد خود را به‌جای این که مستقیما توسط محققان اندازه‌گیری شود، خودشان اندازه گرفته و اعلام کرده بودند.

طبیعی است که انسان‌ها در مورد انواع ویژگی‌های شریک زندگیشان بالقوه ترجیحاتی داشته باشند و قد تنها یکی از نمونه‌های آن است.  

نتیجه این مطالعه در Frontiers in Psychology منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شرکت پیرکس سازنده ظروف شیشه‌ای آشپزخانه اعلام ورشکستگی کرد

آیا برنج را قبل از پخت باید شست یا نه؟ محققان پاسخ می‌دهند

میلیاردها سال انتظار را فراموش کنید؛ دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس تولید کردند