شمار پناهجویان جان باخته در آب‌های یونان به دست‌کم ۷۹ نفر افزایش یافت

عکس آرشیوی از غرق شدن قایق پناهجویان در سواحل اسپانیا
عکس آرشیوی از غرق شدن قایق پناهجویان در سواحل اسپانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این فاجعه مرگبارترین حادثه در سواحل یونان از زمان آغاز بحران مهاجران در سال ۲۰۱۵ است و نگرانی از افزایش تلفات همچنان وجود دارد. علت این حادثه هنوز به طور رسمی مشخص نشده است.

آگهی

بر این اساس گفته می‌شود که دست کم ۷۹ تن از پناهجویان در جریان این حادثه که پیش‌تر به دفعات در آب‌های ساحلی یونان روی داده جان باخته‌اند.

گارد ساحلی یونان پیش‌تر اعلام کرده بود که یکصد نفر از حادثه دیدگان در پی واژگونی قایق پناهجویان در نزدیکی شبه‌جزیره پلوپونز نجات یافته‌اند.

در بیانیه گارد ساحلی یونان آمده است: «عملیات گسترده‌ نجات پس از واژگونی یک قایق ماهیگیری حامل پناهجویان از اوایل بامداد چهارشنبه در حومه پیلوس (شبه جزیره پلوپنز) آغاز شده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شمار دقیق پناهجویانی که در پی واژگون شدن این قایق ماهی‌گیری دچار حادثه شده‌اند هنوز از سوی مقامات یونانی اعلام نشده است.

به گفته این منبع، قایق حامل پناهجویان در آب‌های بین‌المللی و در ۴۷ مایلی سواحل پیلوس واقع در دریای یونان دچار حادثه شده است.

آسوشیتدپرس
نجات یافتگان قایق مهاجران در تاریخ چهاردهم ژوئن ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

مبدا و مقصد این قایق کدام کشورها بوده‌اند؟

گفته می‌شود که در این عملیات نجات علاوه بر قایق‌های گشتی پلیس بندری، یک فروند ناوچه نیروی دریایی یونان، یک فروند هواپیما، یک فروند بالگرد نیروی هوایی و همچنین شش فروند قایق دیگر که در منطقه در حال تردد بودند، شرکت داشتند.

بر پایه اطلاعات اولیه‌ای که از سوی مقامات یونانی در اختیار رسانه‌ها گذاشته شده، قایق حادثه دیده پناهجویانی را از لیبی به سمت سواحل ایتالیا حمل می‌کرد.

یونان با داشتن مرزهای دریایی طویل به موازات مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در شرق مدیترانه، گذرگاهی مطلوب برای پناهجویانی به شمار می‌رود که معمولاً از مبدا ترکیه عازم شمال اروپا هستند.

بسیاری از کشتی‌های حامل پناهجویان اغلب در دریای اژه که یونان و ترکیه را از هم جدا می‌کند دچار حوادث مرگبار شده‌اند؛ این در حالیست که یونان اغلب متهم به بازگرداندن «غیرقانونی» قایق‌های حامل پناهجویان است.

علاوه بر این گذرگاه، مهاجران همچنین سعی می‌کنند با عبور از آب‌های دریای مدیترانه در جنوب پلوپونز یا جزیره کرت، مستقیماً عازم ایتالیا شوند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت یک ماهیگیراز فاجعه واژگونی قایق پناهجویان: نتوانستم حتی یک نفر را زنده از آب بیرون بکشم

قایق پناهجویان در آب‌های ایتالیا غرق شد؛ نوزادی چندماهه و ده‌ها کودک و بزرگسال جان باختند

روایت تکان‌دهنده مهاجران از فاجعه غرق شدن لنج؛ «تلاش نافرجام گارد ساحلی یونان حادثه را رقم زد»