اختلاف کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر مهاجران؛ ایتالیا و یونان گله‌مندترند

اردوگاه پناهجویان در جزیره لسبوس یونان
اردوگاه پناهجویان در جزیره لسبوس یونان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

افزایش شمار درخواست‌های پناهندگی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تنش‌ها بین این کشورها دامن زده است.

آگهی

وزرای کشور ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه بار دیگر برای بحث درباره مسئولیت پذیرش پناهجویانی که وارد این اتحادیه می‌شوند گردهم آمدند. 

تعداد درخواست‌های پناهندگی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا سال گذشته به بالاترین میزان از زمان بحران پناهجویان سوری در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رسید. افزایش شمار درخواست‌های پناهندگی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تنش‌ها بین این کشورها دامن زده است. 

کشورهایی مانند ایتالیا و یونان که مقصد اولیه پناهجویان در ساحل دریای مدیترانه هستند طی سال‌های گذشته همواره از دیگر اعضای اتحادیه اروپا خواسته‌اند که به پذیرش بخشی از پناهجویان در خاک خود تن دهند. 

این در حالی است که انتقادها از ایتالیا که از چند ماه پیش دولتی با گرایش راست افراطی زمام امور را در آن به دست گرفته افزایش یافته است. تعدادی از وزرای کشور اروپایی در آستانه جلسه روز پنجشنبه از رم خواستند که به  مقررات دوبلین احترام بگذارد. بنا به مقررات دوبلین درخواست پناهندگی پناهجویان باید در اولین کشوری که وارد آن شده‌اند ثبت شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دولت جورجا ملونی، نخست‌وزیر جدید ایتالیا ماه دسامبر گذشته اجرای مقررات دوبلین در این زمینه را به حالت تعلیق درآورد. البته رم دلیل اتخاذ این تصمیم را «صرفا مشکلات فنی» در مراکز پذیرش پناهجویان عنوان می‌کند. 

کشورهایی مانند ایتالیا و یونان تاکید می‌کنند که ثبت درخواست پناهجویان در این کشورها از نظر اداری بار سنگینی بر دوش آنها می‌گذارد. رم و آتن به طور خاص به تمایل بسیاری از پناهجویان به ادامه مسیرشان پس از ورود به خاک اتحادیه اروپا و مهاجرت به کشورهایی مانند آلمان و فرانسه اشاره می‌کنند. 

یکی از مسائل مورد اختلاف بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا خودداری ایتالیا از پذیرش دوباره پناهجویانی است که پس از ورود به این کشور به کشورهای شمالی‌تر اتحادیه مهاجرت کردند. آلمان، فرانسه و سوئیس از ایتالیا می‌خواهند که در این زمینه به مقررات دوبلین پایبند باشد.

سوئیس هرچند عضو اتحادیه اروپا نیست اما یکی از اعضای پیمان دوبلین محسوب می‌شود. آلمان، فرانسه و سوئیس روز چهارشنبه در بیانیه مشترکی با  کشورهای اتریش، بلژیک، دانمارک و هلند از ورود پناهجویان به خاک خود از مبداء کشورهایی که ابتدا وارد آنها شده بودند، ابراز نگرانی کرده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه هلند بازگرداندن مهاجران آفریقایی به ایتالیا را ممنوع کرد

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟