دادگاه هلند بازگرداندن مهاجران آفریقایی به ایتالیا را ممنوع کرد

مهاجران در بندر ایتالیا
مهاجران در بندر ایتالیا Copyright Salvatore Cavalli/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایتالیا در سال‌های اخیر به شرکای خود در اتحادیه اروپا فشار آورده‌ است تا پذیرش پناهجویانی را که به سواحل ایتالیا می‌رسند بر عهده بگیرند.

آگهی

دادگاه عالی اداری هلند، روز چهارشنبه حکم داد که مقامات کشور نمی‌توانند مهاجران را به ایتالیا بازگردانند چراکه آن‌ها با نقض احتمالی حقوق بشر در آنجا روبرو هستند. به نظر می‌رسد این تصمیم احتمالا فشار بیشتری را بر سیستم تحت فشار پناهندگی هلند وارد می‌کند.

این حکم درباره پرونده‌های دو مهاجر یکی اهل نیجریه و دیگری اهل اریتره صادر شده است. هر دو این افراد از طریق ایتالیا وارد اروپا شده‌اند. به گفته شورای دولت هلند، فرد اهل نیجریه قبل از درخواست در هلند سه بار در ایتالیا درخواست پناهنگی داد و مرد دیگر  وارد ایتالیا شده بود اما در آنجا درخواست پناهندگی نداده است.

ایتالیا در سال‌های اخیر به شرکای خود در اتحادیه اروپا فشار آورده‌ است تا پذیرش پناهجویانی را که به سواحل ایتالیا می‌رسند بر عهده بگیرند.

بیشتر این مهاجران به امید یافتن خانواده یا کار، سفر دریایی خطرناک و پرهزینه را به جان می‌خرند اما قوانین اتحادیه اروپا آن‌ها را ملزم می‌کند درخواست پناهندگی خود را در کشوری که وارد آن شده‌اند ثبت کنند.

دادگاه هلند گفت که مقامات ایتالیایی از ماه دسامبر اعلام کرده‌اند که این قانون باید به دلیل کمبود امکانات پذیرش مهاجران در این کشور به حالت تعلیق درآید.

شورای دولتی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «[این افراد] بدون اینکه پذیرش شوند در خطر برآورده نشدن نیازهای اولیه مانند سرپناه، غذا و آب قرار می‌گیرند که نقض حقوق بشر است.»

این تصمیم احتمالا تاثیری فراتر خواهد داشت و از بازگرداندن مهاجرانی که طریق ایتالیا در هلند درخواست پناهندگی کرده‌اند جلوگیری خواهد کرد. این موضوع احتمالا مشکلات موجود را در مراکز شلوغ پناهندگی هلند تشدید خواهد کرد.

دولت هلند سال گذشته با محدود کردن اعضای خانواده از پیوستن به پناهجویانی که اجازه اقامت دریافت کرده‌اند، به‌دنبال کاهش تعداد مهاجرانی بود که وارد هلند می‌شوند اما پس از اینکه دادگاه آن را غیرقانونی عنوان کرد، این اقدام لغو شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خداحافظی نخست وزیر هلند از سیاست؛ مارک روته: دیگر برای نخست وزیری تلاش نخواهم کرد

اختلاف کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر مهاجران؛ ایتالیا و یونان گله‌مندترند

خیرت ویلدرس می‌گوید آماده چشم‌پوشی از مقام نخست‌وزیری هلند است