تخریب سد کاخوفکا اوکراین؛ رسانه‌های محلی: سه نفر کشته و ۴۳۰۰ نفر آواره شدند

سیل در خرسون
سیل در خرسون Copyright Evgeniy Maloletka/Copyright 2020 The AP. All rights reserved
Copyright Evgeniy Maloletka/Copyright 2020 The AP. All rights reserved
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنابر گزارش رسانه‌های محلی تا کنون سه نفر بر اثر سیل ناشی از تخریب سد کاخوفکا در جنوب اوکراین جان باخته‌اند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نسبت به خطراتی که جان اوکراینی‌ها ساکن مناطق سیل زده تحت اشغال روسیه را تهدید می‌کند، ابراز نگرانی کرد.

آگهی

یوهن رایشچک، شهردار تبعیدی شهر اولشکی که تحت اشغال روسیه است اعلام کرد که این سه نفر در سیل ناشی از تخریب سد کاخوفکا در منطقه خرسون غرق شده‌اند. 

ولودیمیر زلنسکی عصر چهارشنبه تخمین شمار کشته‌شدگان سیل را در مناطق تحت اشغال روسیه غیر ممکن دانست و خواستار «واکنش شفاف و عاجل جامعه جهانی» در حمایت از قربانیان شد.

او همچنین با انتقاد از سازمان ملل و صلیب سرخ گفت: «ارتش و نیروهای ویژه ما به رغم احتمال تیراندازی روسیه تا حد امکان به نجات مردم می‌پردازند. اما تلاش‌های گسترده‌ای مورد نیاز است. ما به سازمان‌های بین‌المللی مانند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیاز عاجل داریم تا فورا به عملیات امداد و نجات بپیوندند و به یاری مردم درمناطق اشغالی خرسون بپردازند.»

آقای زلنسکی همچنین هشدار داد صدها هزار اوکراینی که به دلیل سیل مجبور به تخیله خانه‌هایشان شده‌اند به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. وی افزود: «تخلیه مردم و تامین فوری آب آشامیدنی اولویت‌های اصلی است.»

رودخانه بی‌مرز

تصاویر پهپادی از غرق شدن کامل جاده ها و ساختمان‌های خرسون در آب حکایت دارد. 

دن صبا، روزنامه‌نگار گاردین که در حال حاضر در خرسون حضور دارد می‌گوید: «بحرانی عظیم است. نکته اساسی در بیان مقیاس سیل این است که اکنون اینجا تبدیل به یک رودخانه عظیم شده که نمی‌دانیم مرزش کجاست و به کجا ختم می‌شود.»

به گزارش تاس، رسانه دولتی روسیه، بنا بر اعلام اداره خدمات اضطراری ناحیه جنوبی منطقه خرسون درپی این سیل بیش از ۱۴ هزار خانه زیر آب رفته و نزدیک به ۴۳۰۰ نفر آواره شدند. همچنین ۲۳ نفر به پزشک مراجعه کردند و ۲۱ نفر هم در بیمارستان بستری شدند.

اوکراین در راس امور است

همزمان با نخستین بازدید ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا از کاخ سفید، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به همراه آقای سوناک اعلام کردند که اوکراین اولویت مسائل مورد بررسی است. 

این در حالی است که این دو قدرت بزرگ بین‌المللی تاکید کردند که همچنان نمی‌توانند بگویند چه کسی مقصر تخریب سد کاخوفکا است.

ریشی سوناک روز چهارشنبه گفت: «هنوز نمی‌توانم بگویم مقصر روسیه است. اما اگر باشد، این مرحله‌ای جدید و اقدامی وحشتناک وحشیان از طرف روسیه است.» 

آنا بیرده، مدیر عملیاتی بانک جهانی با بیان این که این نهاد با ارزیابی فوری خسارات و نیازهای اوکراین از این کشور حمایت خواهد کرد گفت: «تخریب سد نوو کاخوفکا بر ارائه خدمات ضرور تاثیری جدی گذاشته است.»

رجب طیب ادوغان، رئیس جمهوری ترکیه در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام تحقیقات جامع در مورد تخریب سد کاخوفکا را ضروری دانست و پیشنهاد داد که یک کمیسیون بین‌المللی متشکل از سازمان ملل و ترکیه برای بررسی این موضوع تشکیل شود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، تخریب سد کاخوفکا را «اقدامی وحشیانه و مخاطره آمیز برای جان مردم» خواند و اعلام کرد که فرانسه برای رفع نیاز‌های فوری مردم در پی تخریب سد به اوکراین کمک خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سه شهروند روس در جریان سقوط یک پهپاد زخمی شدند

آغاز ضد حمله اوکراین؛ روسیه: نبرد فعال در زاپوریژیا در جریان است

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند