نشست «تاریخی» وزرای کشور اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافق درباره قوانین مهاجرت و پناهندگی

قایق های شکسته جنوب ایتالیا
قایق های شکسته جنوب ایتالیا Copyright Paolo Santalucia/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Paolo Santalucia/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزرای کشور اتحادیه اروپا پنجشنبه با شرکت در نشستی مهم تلاش می‌کنند به راه حل های اساسی در زمینه قوانین مهاجرت و پناهنگی دست یابند.

آگهی

ساختار مهاجرت اروپا پس از ورود میلیونی پناهجویان در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ کاملا دچار بحران شد.

بحرانی که در هشت سال اخیر همچنان حل نشده باقی مانده است.

همچنان دو دروازه اصلی دریایی اروپا از آسیا و آفریقا، یونان و ایتالیا روزانه با بحران ورود مهاجران دست و پنجه نرم می کنند.

بحث اصلی ۲۷ کشور اروپایی بر چگونگی تقسیم مناسب و عادلانه پناهجویان در کشورهای عضو است.

یونان و ایتالیا سالهاست می گویند کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا با آنها در حل بحران پناهجویان خصوصا اقامت و سکونت این افراد همراهی نمی کنند.

ایلوا یوهانسون، کمیسر سوئدی امور داخلی و مهاجرت اتحادیه اروپا پیش از ورود به این جلسه گفت که اتحادیه اروپا «شاهد روزی تاریخی و مهم است.» به گفته او ۲۷« کشور عضو در بخش هایی با هم به توافق رسیده اند اما هنوز برای رسیدن به توافق نهایی که شاید تنها ۱۰۰ متر [نکات اندکی] از آن مانده باشد، زمان لازم است و اراده کشورها تاثیرگذار خواهد بود.»

یوهانسون گفت: « امروز اگر متحد نباشیم اروپا بازنده نهایی خواهد بود.»‌

بر اساس قوانین موجود، کشورهایی که مهاجران برای اولین بار به آنجا می‌رسند، یونان و ایتالیا و برخی اوقات جزیره مالت است که این کشورها باید مسئولیت مصاحبه و رتق و فتق امور پناهجویان را برعهده بگیرند در حالی که مقامات این سه کشور می گویند وظیفه اسکان و بررسی درخواست های پناهندگی با توجه به موج حضور پناهجویان در قاره سبز کاری سخت و طاقت فرساست.

بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خصوصا کشورهای شرق اروپا از جمله مجارستان و لهستان و جمهوری چک از زیربار تعهدات خود در قبال پناهجویان فرار کرده و بخش اندکی هم از وظایفشان را اجرا نکرده اند.

سوئد که ریاست شش ماه اتحادیه اروپا را عهده دار است پیشنهاد کرده «کشورهایی که نمی خواهند پذیرای پناهجویان باشند می توانند به جای آن پول پرداخت کنند.»

سوئد می گوید این کشورها می توانند بابت هر پناهجویی که نمی پذیرند مبلغ ۲۰ هزار یورو بپردازند. این پیشنهاد سوئد یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث امروز وزرای کشور اروپایی است.

دیپلمات‌های اروپایی پیش از این نشست گفتند که توافق تنها در صورتی محتمل است که کشورهای بزرگ و تاثیرگذار اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و ایتالیا از این طرح حمایت کنند. برای توافق نهایی رای موافق دست کم ۷۰ درصد از کشورهای عضو اتحادیه اروپا الزامی است.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان به خبرنگاران گفت «کسب توافق در روز پنجشنبه بسیار دشوار است.» او همزمان تاکید کرد که اگر اتحادیه اروپا پنجشنبه «شکست بخورد، اشتباهی تاریخی مرتکب شده است.»

جرالد درمنن، وزیر کشور فرانسه که وزارتخانه اش به «مهاجرستیزی» در فرانسه شهرت دارد به خبرنگاران گفت که «با پیشنهادهای جدیدی به این جلسه پای گذاشته اما هنوز کارهای زیادی در مورد موضوع بسیار دشوار مهاجرت باید حل و بررسی شود.» وزیر کشور فرانسه گفت که «کشورش می خواهد وضعیت مهاجرت را به صورت ساختاری در اتحادیه اروپا تغییردهد.»

همتای اسپانیایی درمنن، فرناندو گرانده مارلاسکا که کشورش برای مقابله با هجوم پناهجویان در شهر اسپانیایی ملیا در شمال آفریقا مبارزه می کند به خبرنگاران گفت «اگر که کشورهای عضو به توافق نرسند این اتحادیه اروپا است بازنده نهایی است.»

دشواری کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها در کسب توافق امروز نیست بلکه در نهایت این پارلمان های ملی تک تک ۲۷ کشور هستند که باید نتیجه مذاکرات امروز را تصویب کنند. کمیسیون اروپا می گوید نشست روز پنجشنبه شاید یکی از آخرین گفتگوهای سازنده برای حل بحران مهاجرت است.

در صورت شکست در رسیدن به هرگونه توافق در روز پنجشنبه ممکن است این پروژه جدید به کلی کنار گذاشته شود و یا اینکه مورد بازنگری قرارگیرد.

خوان فرناندو لوپز آگیلار، نماینده پارلمان اسپانیا در ماه آوریل گفته بود که «اگر فرصت یک توافق در مذاکرات هشتم ژوئن از دست برود دیگر فرصت تازه ای باقی نخواهد ماند.» او از تمامی کشورهای اروپایی خواسته بود این بحران را جدی بگیرند.

آگهی

این نشست در حالی برگزار می شود که گارد ساحلی ایتالیا می گویند هر هفته ده ها قایق پناهجویان با صدها مرد و زن و کودک از آبهای جنوبی این کشور وارد اروپا می شود. تنها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، ۴۴۲ پناهجو در آبهای مدیترانه جان باخته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام کشورهای اروپایی بیشترین تعداد پناهجویان را از خاک خود اخراج می‌کنند؟

دولت ایتالیا برای مقابله با بحران پناهجویان وضعیت فوق العاده اعلام کرد

وضع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران؛ فرانسه مصمم، آلمان خواستار بررسی‌های قانونی بیشتر است