سازمان سیا آمریکا از طرح اوکراین برای منفجر کردن خط لوله نورد استریم آگاه بود

نشست گاز در دریای بالتیک در پی انفجار در خطوط لوله نورد استریم
نشست گاز در دریای بالتیک در پی انفجار در خطوط لوله نورد استریم Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واشنگتن پست روز سه شنبه با انتشار گزارشی مدعی شد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی‌آی‌اِی» پیش از انفجار خط لوله نورد استریم از طرح اوکراین برای آسیب رساندن به آن مطلع بوده است.

آگهی

بنا به این گزارش، یک آژانس جاسوسی اروپایی سه ماه قبل از وقوع انفجارهایی در خط لوله گاز نورد استریم که سال گذشته میلادی صورت گرفت اطلاعاتی را در باره عملیات در دست طراحی یک تیم ویژه اوکراینی برای تخریب این سامانه گازرسانیِ زیردریایی در اختیار «سی‌آی‌اِی» یا همان سازمان سیا قرار داده بود.

واشنگن‌پست در این گزارش به اطلاعاتی استناد کرده که اوایل سال جاری توسط یک تکنسین رده پایین رایانه در گارد ملی هوایی ایالات متحده فاش شده بود.

افشای این اطلاعات در واقع بواسطه دسترسی تکنسین گارد ملی هوایی ایالات متحده به مقادیر زیادی اسناد بسیار طبقه‌بندی شده امکان پذیر شده بود.

به موجب اسناد فاش شده، یک نهاد اطلاعاتی اروپایی که هویت آن مشخص نیست ماه ژوئن ۲۰۲۲، چهار ماه پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، آژانس جاسوسی آمریکا را در جریان طرح غواصان نظامی وابسته به فرماندهی کل ارتش اوکراین برای تدارک عملیات حمله به تاسیسات گازی زیردریایی نورد استریم قرار داده بود.

خطوط لوله زیردریایی نورد استریم ۱ و ۲ که برای انتقال گاز طبیعی از روسیه به آلمان طراحی و ساخته شده بودند، روز ۲۶ سپتامیر هدف انفجار‌هایی با منشا ناشناس قرار گرفتند.

این تاسیسات بدین ترتیب پس از انفجارها بدون استفاده شدند تا روسیه از منبع بالقوه میلیاردها دلار درآمد حاصل از صادرات گاز طبیعی به اروپا محروم شود.

این خرابکاری آشکار به نوعی سبب ایجاد یک وضعیت اضطراری در سراسر منطقه شد، زیرا منابع مهم واردات انرژی به اروپا را درست زمانی که جنگ اوکراین بهای نفت را به شدت افزایش داده بود، قطع کرد.

پس از وقوع این انفجارها اتهاماتی علیه چندین کشور از جمله روسیه، ایالات متحده و اوکراین مطرح شد، اما همه آنها اتهام‌ها را رد و دست داشتن در این انفجارها را تکذیب کردند.

روزنامه واشنگن‌پست به نقل از مقامات ناشناس در گزارش خود آورده است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پس از دریافت اطلاعاتی در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر برنامه‌ریزی اوکراینی‌ها برای بمب گذاری احتمالی در خطوط لوله نورد استریم، متحدان ایالات متحده از جمله آلمان را در جریان ای عملیات ادعایی قرار داده بود.

به موجب این اطلاعات که توسط یک آژانس جاسوسی اروپایی در اختیار سی‌آی‌اِی قرار گرفته بود عملیات یاد شده برای انجام تحت نظارت ژنرال والری زالوژنی، از فرماندهان ارشد ارتش اوکراین و بدون اطلاع ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور طراحی شده بود.

گزارش واشنگتن پست با اطلاعات تهیه شده توسط بازرسان آلمانی مبنی بر اینکه یک تیم شش نفره سپتامیر گذشته با پاسپورت‌های جعلی برای انجام عملیاتی از بندر روستوک آلمان سوار بر یک قایق بادبانی بزرگ شدند قابل جمع است.

طبق گزارش رسانه‌های آلمانی که هفته گذشته منتشر شد، فراداده‌های ایمیل‌های مورد استفاده برای اجاره قایق بادبانی، افراد یاد شده را اوکراین وصل می‌کند و همچنین نشان می‌دهد که رئیس شرکت صوری اجاره دهنده قایق نیز در کی‌یف زندگی می کند.

این اطلاعات در حالی افشا شده که رسانه‌های دانمارکی اخیراً در گزارشی اعلام کردند که یک کشتی تخصصی نیروی دریایی روسیه برای عملیات زیردریایی پیش از وقوع انفجارها‌ در خطوط لوله نورد استریم در نزدیکی محل خرابکاری دیده شده و از آن عکس گرفته شده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش اوکراین از پیشروی‌های جدید علیه نیروهای روسی در نزدیکی باهموت خبر داد

تعطیلی موقت «نورداستریم» در آینده نزدیک؛ قیمت گاز در اروپا رکورد شکست

پرتاب سه نارنجک در جلسه شورای روستایی در اوکراین؛ انگیزه احتمالی نارنجک‌‌انداز اعلام شد