نیکی هیلی با انتقاد از تبریک ترامپ به کیم: نباید به دیکتاتورهای اوباش تبریک گفت

نیکی هیلی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
نیکی هیلی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیکی هیلی، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری و سفیر سازمان ملل در دوره دونالد ترامپ روز یکشنبه ران دسنتیس، رقیب خود در سال ۲۰۲۴ را به‌دلیل امتناع از بیان موضع صریح درباره جنگ اوکراین مورد شماتت قرار داد.

آگهی

با این حال ترامپ از نامزدهای مورد علاقه جمهوری‌خواهان گفت که می‌خواهد جنگ پایان یابد اما به اوکراین و روسیه برای مذاکره در حل و فصل اختلاف‌ها کمک خواهد کرد.

این در حالی است که ران دسنتیس فرماندار فلوریدا و نزدیک‌ترین رقیب ترامپ برای نامزدی جمهوری‌خواهان اخیرا گفته است که از حل و فصل جنگ حمایت می‌کند و امیدوار است تا زمانی که رئیس جمهور بعدی در ژانویه ۲۰۲۵ سوگند یاد می‌کند جنگ پایان یابد.

هیلی تنها زن در رقابت برای نامزدی جمهوری‌خواهان آقای دسنتیس را به‌خاطر این که گفته بود اوکراین یک «مناقشه ارضی» است مورد انتقاد قرار داد. این اظهار نظر انتقادات گسترده‌ای را برانگیخت و آقای دسنتیس در موضع‌گیری‌های بعدی سعی کرد آن را تعدیل کند.

هیلی در کارزار انتخاباتی خود در ایالت آیووا این اظهارات را مورد نقد قرار داد و گفت که پیروزی اوکراین «به نفع امنیت ملی آمریکا است.»

وی هشدار داد که اگر اوکراین در جنگ علیه روسیه شکست بخورد، امکان شروع جنگ جهانی وجود دارد. وی از ایالات متحده و متحدانش خواست تا به تامین تسلیحات و تجهیزات مناسب به اوکراین در این درگیری ادامه دهند.

وی تصریح کرد: «همه می‌خواهند بدانند که این جنگ چگونه به پایان می‌رسد؟ اگر روسیه شکست بخورد، جنگ تمام می‌شود. اما اگر اوکراین شکست بخورد باید منتظر جنگ جهانی بود.»

پیش از این ترامپ نیز درباره جنگ اوکراین گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری «جنگ را ۲۴ ساعته متوقف خواهد کرد.»

هیلی ۵۱ ساله فرماندار سابق کارولینای جنوبی در ماه فوریه نامزدی خود را برای کاخ سفید اعلام کرد.

انتقاد هیلی از ترامپ

ترامپ در میان نامزدهای بالقوه جمهوریخواه در انتخابات مقدماتی از حمایت ۴۹ درصدی برخوردار است و دسنتیس با ۱۹ درصد در رتبه بعدی قرار دارد.

هیلی طبق آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در ماه مه تنها ۴ درصد حمایت‌ها را به خود اختصاص داده است.

هیلی از سوی دیگر روز گذشته از ترامپ به خاطر تبریک گفتن به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پس از انتخاب این کشور به عضویت هیات اجرایی سازمان جهانی بهداشت انتقاد کرد.

هیلی گفت: «کیم جونگ اون یک اوباش است. به‌نظرم نباید به دیکتاتورها تبریک گفت.»

وی افزود: «وقتی این کار را می‌کنیم، این موضوع آن‌ها را جسور می‌کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیکی هیلی برای به چالش کشیدن ترامپ در رقابت مقدماتی جمهوریخواهان آماده می‌شود

نیکی هیلی: بایدن برای ایران و داعش و چین کمونیست خوب است

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد