ادامه درگیری‌ها در اطراف باهموت؛ حملات روسیه به دنیپرو ۲۰ زخمی بر جای گذاشت

نبرد در باهموت
نبرد در باهموت Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای مسلح اوکراین می‌گویند با وجود کاهش شدت نبردها در باهموت، همچنان درگیری‌ها در اطراف این شهر در شرق اوکراین ادامه دارد و مسکو متحمل خسارات قابل توجهی شده است.

آگهی

فرماندهی ارشد نظامی اوکراین در گزارش روزانه خود در روز یکشنبه ۴ ژوئن اعلام کرد که نیروهای روسیه دو عملیات ناموفق را در اطراف باهموت انجام داده و چند حمله هوایی و گلوله‌باران روستاهای مجاور را نیز در برنامه خود داشتند که عموم این عملیات‌ها به اهداف خود دست نیافته است. 

در همین حال رئيس گروه واگنر روز شنبه گفته بود که ۹۹ درصد از جنگجویان این گروه پس از چند ماه حملات طولانی و خونین، باهموت را ترک کرده‌اند. 

اوکراین اواخر ماه گذشته اعلام کرده بود که درگیری‌ها در این منطقه کاهش یافته اما الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی ارتش این کشور روز شنبه تاکید کرد که نیروهای اوکراینی به نبرد خود در باهموت ادامه می‌دهند. 

سیرسکی پس از بازدید از نیروهای اطراف باهموت در کانال تلگرامی خود نوشت: «دشمن همچنان متحمل خسارات قابل توجهی در مسیر باهموت می‌شود. نیروهای دفاعی ما به جنگ ادامه می دهند. ما پیروز خواهیم شد.»

به گفته تحلیلگران نظامی، باهموت، که زمانی محل زندگی ۷۰ هزار نفر بود، ارزش استراتژیک ندارد. اما مسکو تصرف آن‌را به عنوان یک گام بزرگ برای پیشروی عمیق‌تر در منطقه صنعتی دونباس در نظر می‌گیرد؛ جایی که روسیه توانسته بخش‌هایی را از آن به خاک خود ضمیمه کند. 

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داده که حدود ۲۳ درگیری جنگی در روز شنبه در منطقه دونتسک، اطراف باهموت و منطقه همسایه لوهانسک که مجموعا دونباس را تشکیل می‌دهند رخ داده است. 

در همین زمینه نهادهای اطلاعات دفاعی بریتانیا روز شنبه اعلام کردند که روسیه به استقرار مجدد واحدهای نظامی عادی خود در باهموت و جایگزین کردن آنها به جای جنگجویان واگنر ادامه می‌دهد. 

ولودیمیر زلنکسی، رئیس جمهوری اوکراین هم روز شنبه در گفتگو با روزنامه وال‌استریت ژورنال تاکید کرده که نیروهای این کشور آماده هستند عملیات برای بازپس گیری سرزمین‌های اشغال شده توسط روسیه را آغاز کنند. 

کی‌یف امیدوار است که ضدحمله، شرایط جنگ را تغییر دهد و بتواند بخش‌هایی را که روسیه از زمان تجاوز ۱۵ ماه پیش به اشغال خود در آورده، آزاد سازد. روسیه در حال حاضر تقریبا تمام مناطق دونتسک و لوهانسک و همچنین بخش‌هایی از خرسون را در کنترل خود دارد. 

با این حال ایهور ژوکوا، یکی از دستیاران زلنسکی روز یکشنبه در گفتگو با روزنامه ساندی تایمز بریتانیا اعلام کرد که اوکراین همچنان آماده انجام عملیات متقابل وعده داده شده علیه روسیه نیست. این اظهارات که در تضاد با گفته‌های پیشین زلنسکی در گفتگو با روزنامه وال استریت ژورنال است و نشان می‌دهد احتمالا هنوز مقام‌های اوکراینی به جمع‌بندی مشخصی در خصوص این عملیات نرسیده‌اند. ژوکوا دلیل این تعویق را کمبود تسلیحات و مهمات دانسته است. 

حمله به دنیپرو

همزمان با درگیری‌ها در اطراف باهموت، حملات روسیه به شهر دنیپرو در مرکز اوکراین به زخمی شدن دست‌کم ۲۰ نفر انجامید. در تصاویر به اشتراک گذاشته شده، امدادگران در این شهر تلاش می‌کنند که ساکنان یک ساختمان دو طبقه را که در اثر حملات موشکی روسیه زیر آوار مانده‌اند، نجات دهند. 

همچنین چندین صدای انفجار در کی‌یف و در محلی که سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین در آنجا مستقر است نیز شنیده شده است. آقای زلنسکی با به اشتراک گذاشتن ویدویی از امدادسانی به آسیب‌دیدگان این حمله را عمدی دانسته است. با این حال مقام‌های روسیه هنوز در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند. 

سرهی لیساک، فرماندار منطقه دنیپرو هم می‌گوید پس از این حملات آتش‌سوزی‌هایی نیز در یکی از مناطق شهر رخ داده است. او همچنین اضافه کرد که ۵ کودک در میان زخمی‌ها دیده می‌شوند که وضعیت ۳ نفر آنها وخیم گزارش شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اداره نظامی پایتخت اوکراین در کانال تلگرام خود اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور بامداد یکشنبه برای دفع حملات هوایی در نزدیکی پایتخت وارد عمل شده‌اند. این در حالیست که بیش از ده‌ها انفجار هم در شهرهای بردیانسک و ملیتوپل که تحت اشغال روسیه هستند گزارش شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوکراین از پیشروی نیروهایش در نزدیکی شهر باهموت خبر داد

«باهموت،هیروشیمای اوکراین»؛ کی‌یف: شهر را محاصره می‌کنیم؛ بخش کوچکی هنوز در دست ماست

«شهر باهموت اوکراین به تصرف کامل روس‌ها درآمد»